Rabu, 31 Disember 2008

Lawak Menconteng Arang ke Muka (Malu)

Maluuuuuuunyaaaaaaaaaa..........

Pulang dari kekalahan dalam sebuah perlawanan persahabatan... pemain-pemain bolasepak Kg. Parit Baru (bukan nama kampung sebenar) dirundung rasa malu yang amat sangat.

Kerana itu Hashim dan Roslan bercadang untuk menyamar agar tidak dikenali orang.

Hashim yang menyamar sebagai koboi.. berjalan-jalan ke kedai di kampungnya... Tiba-tiba seorang nenek menegurnya.. "Hey Hashim..."

Kerana terkejut yang beliau masih dikenali orang... dia segera mengubah penyamarannya... kali ini sebagai Syeikh Arab....

Sekali lagi dia keluar ke kedai untuk membeli barang... Untuk kali kedua dia bertembung dengan nenek....
Dalam hatinya berkata.. Dia takkan mengenali aku lagi.."

Tiba-tiba nenek berkata " Hey Hashim"

Kerana kehairanan yang amat sangat... dia bertanya kepada nenek itu..
"Maaf , bagaimana nenek dapat mengenali saya?"

Nenek itu menjawab..
"La engkau ni... ini aku la... Roslan!"

SOALAN BERHANTU DI TAHUN BARU omputih...

Sundel Bolong Indonesia, 31 Disember 2008 jam 12.00 midnight...

Di sini dikasi soalannya pak..
Begini Soalannya...

Kenapa KENTUT kita bisa dengerin dahulu baru baunya kita rasai?? kenapa??
Jawab dicomment ya...

Alih Bahasa Melayu : Kenapa KENTUT itu kalau dilepaskan kita akan dengar dulu bunyinya dan selepas itu kebauan pula baunya yang macam-macam perasa...??? kenapa???
kenapa tak bau dulu baru kita dengar?? kenapa?? kenapa deengar dulu bau kita bau...

Jawabla di comment tu...
ataupun e-mailkan jawapan anda di liyunkom@yahoo.com.my

Jumaat, 26 Disember 2008

ALI SETAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SETAN DENGAN SYAITAN BERBEZA. SETAN NI BIASANYA DITUJUKAN KEPADA MANUSIA YANG ADA DIMUKA BUMI INI. SYAITAN PULAK DITUJUKAN UNTUK MAKHLUK TUHAN YANG DIGELAR SYAITAN. SEBUTAN BERBEZA TAPI HAL PERIHAL DAN TINGKAH LAKU TAK BANYAK BEZANYA. APA PUN SAKSIKANLAH TUGAS-TUGAS MEREKA DI BAWAH INI. AGAK-AGAKNYA ADAKAH KITA TERGOLONG SAMA-SAMA UNTUK BERTUGAS BERSAMA DENGAN MEREKA. SENANG CAKAP RAKAN SEKERJA LA... TERIMALAH...

Umar al-Khattab r. a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan :

1. Zalituun

Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.


2. Wathiin

Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.


3. A'awan

Menghasut sultan/raja/ pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasi! hat para ulama.


4. Haffaf

Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth : disko, kelab mlm & Tempat yg ada minuman keras).


5. Murrah

Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.


6. Masuud

Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.


7. Daasim

(BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...) Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah,Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).


8. Wa! lahaan

Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia kh! ! ususny a ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.


9. Lakhuus

Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.


Tambahan: Dan yang akhir-akhir ni yang paling teruk!

10. Isetan.

Sebuah pasaraya yg terkemuka di seluruh duniawi. Terdapat di sekitar Lembah Klang , Singapore , Beijing &.....

Kebaikan : Memberi potongan harga pada Karnival jualan.

Keburukan : Melalaikan manusia bershopping sehingga lupa waktu sembahyang dan lupe yg lakinya dah tunggu kat kereta.

Pesanan : Shopping tu agak2 sikit, jangan sampai berlebih2an pulak. Membazir itulah sebenarnya amalan Syaitan.


11. Hindusetan

Nie mereka2 yg menonton criter hindustan, sampai masuk waktu sembahyang,maseh menyonggol depan tv.....kapala keluar tanduk, tak sedar....... jadi lah hindusetan !!!


12. Santan

Yang ini aje nampaknya... . berguna sedikit untuk masak kari dan masak lemak. Ha..tapi tak tau..banyak santan ni naik arr kolesterol pastu dpt penyakit kronik seperti darah tinggi dan sakit jantung...hmmm. ..

Khamis, 25 Disember 2008

AKU KENA LAWAK CIKUNGUNYA

CIKUNGUNYA

KINI MEREBAK LUAS DIKAWASAN SABAK BERNAM
AKU PUN DAH KENA SEKALI
DEKAT 2 MINGGU TAK DATANG KEJA
BILA KERJA AKTIF SIKIT ESOKNYA TUMBANG BALIK...

HUHUHU... JAGA-JAGA DENGAN NYAMUK YE KAWAN-KAWAN SEMUA...

HABIS SELURUH KELUARGA AKU KENA TERMASUK JIRAN-JIRAN AKU SEKALI

TIDAK LUPA JUGA NAIB KADI KAMPUNG AKU..

AWASSSSS!!!!!!!!!!

P/S : BES GAK KENA CIKUNGUNYA NI.. BOLEH BEREHAT LAMA... TAPI SAMPAI KE HARI INI SENGAL-SENGAL DAN SAKIT SENDI AKU TIDAK KEBAH-KEBAH LAGI...

AKITNYAA....

SESIAPA DAH KENA CIKUNGUNYA NI BOLEHLA BERI KOMEN KAT SINI SAMA-SAMA TUKAR PENGALAMAN... RUGI WOO SAPE YANG TAK KENA... ALHAMDULILLAH ALLAH SEMBUHKAN PENYAKIT KU INI...

KEPADA SEMUA PENDUDUK MALAYSIA... KEPADA IMAM-IMAM SEMUA AKU HARAP BUATLAH SOLAT HAJAT BERAMAI-RAMAI DI MASJID MASING-MASING UNTUK MENGELAKKAN WABAK DAN UJIAN ALLAH INI.. MUDAH-MUDAHAN KITA DILINDUNGI OLEHNYA DARI SEBARANG PENYAKIT YANG TIDAK KITA INGINI... AMIN..

Rabu, 26 November 2008

LAWAK POWERnya TENAGA BATINnya

Mana satu yang lawak daaa....

Kecoh pasal Cakera Alam... saksikanlah dan renungkanlah... berhati-hati dengan semua orang disekeliling anda...


video


video

Apa yang boleh dihadapi dalam diri kita di dalam menempuhi ranjau suka duka kehidupan adalah IMAN kita...

"Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwaaaa.... ia tak dapat dijual beli, ia tiada ditepian pantaiiii... " cam lagu RAIHAN...

patutla orang tua-tua dulu kata..." Jangan pergi pantai banyak syaitan!!!" rupanya kat tepian pantai tu tiada iman... ooo... patutlah BIHUNSUP ada jalan-jalan kat satu pantai tu... banyak yang ehem-ehem... ooo... iman takde.. betul betul... aku setuju... IMAN ada dalam hati masing-masing... Camner sektor pelancongan... apa tindakan sektor keagamaan lak... sama-samalah kita berusaha dan bertindak demi negara, bangsa dan agama.

Aku tak nak keluarkan suara aku kat blog ni, nanti terjadi plak album baru... kontroversi la plak... hihihi... Assalamualaikum... (bagi yang beragama islam)...

** ralat / lalat : orang tua-tua / orang-orang tua... (mana satu ek)

LAWAK KIRA-KIRA

1. Teacher suruh kembangkan dan luaskan soalan yang diberi.
Aku pun tak tau kenapa boleh salah... kan ke dah luas dan kembang tu... ooo aku rasa tak taruk bunga kot...





2. Teacher suruh cari X. Aku bulatkanlah X tu, pun salah jugak. Macam cari benda tersembunyi tu la...




3. Teacher suruh cari jawapan setelah dipangkah nombor tu. So (ceh speaking), aku bagila apa yang tinggal. Lepas peristiwa menjawab soalan ni aku kena buang sekolah kat U.K sana. Maka aku balikla ke Malaysia semula sambung pengajian.


Rupa-rupanya BIHUNSUP pergi mencari ilmu di Hollywood sana. Inilah sebabnya kenapa BIHUNSUP tidak pulang ke Malaysia selepas melancarkan albumnya disana. Sebenarnya itu album gambar bukan album recording... kikiki...

BIHUNSUP : Apa sangatla Paris Hilton tu.. tak tergoda punya.

Sabtu, 22 November 2008

PROMOSI DI HOLLYWOOD

Bollywood 10 Nov 2008 Bihunsup melancarkan album terbarunya unplugged solo berjudul Layanan Ukiran di Tokyo Bollywood baru-baru ini. Dengan rasa bangga teramat sangat lebih-lebih lagi artis jelitawan Bollywood Faris HiltEn sanggup menemani beliau membuat promosi pelancaran albumnya.

Difahamkan bahawa beliau dah tak balik Malaysia sejak Faris HiltEn menemaninya semasa pelancaran album tersebut. Persoalan yang masih bermain difikiran kita rakyat Malaysia adalah... jangan-jangan... ?

Ikuti cerita selanjutnya kenapa BIHUNSUP tak balik Malaysia dan apa Faris HiltEn buat kek dio?

BIHUNSUP : Bukan omong kosong

BIHUNSUP JADI DUTA LA PLAK

Simple word from BIHUNSUP " Bukan nak eksen, tapi kenyataan .. "


(klik la besarkan picture kalau tak caya)

Jumaat, 21 November 2008

PEMINAT DESAK BIHUNSUP

DEMI PEMINAT - LAWAK LA KORANG

Akhir-akhir ini ramai peminat blog ini mendesak saya untuk memaparkankan wajah sebenar saya diblog ini. Maklumlah sudah berbagai gosip-gosip liar yang terpaksa mereka dengar dan lihat. Mereka tak sanggup lagi melihat saya kena gosip liar seperti dihutan kerana banyak binatang-binatang liar. Akhirnya saya terpaksa akur untuk menunaikan sebilangan besar peminat-peminat saya untuk memunculkan muka diblog ini. memang berat hati saya nak tunjukkan muka saya ini... tapi demi peminat semua saya sanggup berkorban apa saja. (JANGAN MARAH KALAU TAK HENSEM)..


Ucapan khas buat peminat BIHUNSUP .... SABAR ITU SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN... ( BUKAN SEPARUH YER.. SEBAHAGIAN... )



(klik picture untuk zoom)

(klik picture untuk zoom)


(klik picture untuk zoom)
~Wajah malu-malu ku....~

BIHUNSUP : Harap anda semua berpuas hati dengan kemunculan wajah ini... Usah igau lagi di malam hari... babai...

Selasa, 11 November 2008

Kenapa? Why? Limaza?

Salam sejahtera... Assalamualaikum..

Biasalaa... Kebanyakan sekarang kita lebih mendahulukan Hello.. Salam Sejahtera.. Hai.. daripada Assalamualaikum...

Kenapa yer.. ??

Entahla.. kita mudah lupa.. bukan lupa sebanarnya... kita lalai daripada mengingati Allah..
Cubalah kita sama-sama dekat padanya... Pastinya segala pertuturan dan perbuatan kita hanya mendahulukan yang Esa... Ucaplah Basmalah 'Bismillahirrohmanirrohim'...

Pengalaman saya dengan kawan-kawan... semasa bersapa.. diantaranya :

Kawan negeri Kuala Lumpur (negeri ke KL tu yer?)... HOI!!!! Ape kaber??
Kawan negeri Perak ...... Ape ke khey!!! sihat ke??
Kawan negeri Melaka ...... Hoi Lahanat!!! rindunya kat korang...
Kawan negeri Sembilan ..... Apo konoi Jang!!! temenung ajjo... ( ni macam lagu minang jo)
Kawan negeri Kelantan ..... Bewok muh!!! natey muh!!!
Kawan negeri Johor ..... HOI!!! Kureng tulla lu ni...
Kawan negeri Kedah .... Pungkok hang!!!! buat apa tu??

di atas adalah diantara segelintir kawan2 saya je la... tapi maklumler dah bercampur gaul... maka akan tersebarlah perkataan sedemikian dengan cepat sekali..

Ingatlah.. kata-kata dan ucapan kita sebenarnya ada mencerminkan diri kita sedikit sebanyak yang dalam hati kita bersifat sedemikian... walaupun kita baik ya amat namun ucapan sedemikian mencacatkan hati kita..

Selamat berfikir...

Bihunsup : Dulu lain sekarang lain... tak seindah yang di sangka oleh mata dan telinga...

Jumaat, 7 November 2008

BERCAKAP DENGAN CICAK

SABAK BERNAM SELANGOR 07 Nov... Sekali lagi Bihunsup terasa kecewa yang teramat sangat. Seawal jam 6.00 am beliau sudah ditimpa kehampehan dan seperti kebiasaannya beliau melepaskan hajat di sebuah kediaman rasmi dihujung penjuru kediamannya ( BRUTAL VILLA ).

Seelok sahaja beliau mengambil parking untuk melepaskan hajatnya, suddenly ngam-ngam je cangkung belum sempat buat pape pun... bertaburanlah air terpercik dari atas kedudukannya. " Air apa ini??? ".. beliau terasa kehairanan???

Ada air dan berbau?? hampas lak baunya!!

diraba-raba atas kepala rambutnya.. lalu didekatkan jari jemarinya ke arah lobang hidungnya... "huih!!! bacinnya!!! "

Beliau lalu memandang kesiling... dilihatnya ada seekor haiwan yang hampeh sedang melentikkan ekornya...

HAMPEH KO CICAK JAHANNAM..!!!! KO BREK KAT AKU SECARA CIRIT BIRIT!!!!

" ....HUWAAAAAAAA!!!!! " Celaka ko cicak!!! ko berak cirit kat kepala dan badan aku!! ko memang la... memang haiwan musuh!!! sejak zaman nabi lagi.. ko la yang memberitahu musuh dimana nabi.. dan ko la yang meniup api pembakaran Nabi Ibrahim A.S agar lebih marak..."

"Hiss!! geram betul la aku..."
Namun cicak tersebut yang dia tak sempat nak tanya namanya berlalu begitu sahaja dengan senyuman kegembiraan...
Sejak peristiwa pagi yang hening tu.. lalu beliau teringat akan pesanan orang tua-tua... "Kalau masuk jamban tu tutup kepala ngan kain".. patutla orang tua kata demikian, sapa hatinya...
"Ntah2 masa dulu orang tua berkenaan pernah kena BREK ngan cicak kot.. macam yang aku kena skang ni... hihihi.... patutler..."

Bihunsup: Baca Doa sebelum masuk Jamban dan tutupla kepala.. lepaskan hajat dengan tenang... Insyaallah selamat dunia akhirat.. Aminn..

Cicak said : Padan Muko Ekau Bihun!!! kikikiki!!!
Bihunsup said : cam settan!!! setaaaaaaannn!!!
* segala perkataan yang tidak elok jangan jadi ikutan... ini adalah khayalan penulis... nasihat penulis : perkataan macam ni la yang selalu dan orang ramai ikut... JANGAN IKUT.. TAK BAIK... BERDOSA....

Selasa, 4 November 2008

HONDA MPV STIMULATION.... terkini...

SILA BUAT TEMPAHAN SEKARANG SEHINGGA DISEMBER 2008 PELANGGAN AKAN DAPAT HADIAH PERCUMA TV PLASMA 42" SETIAP SATU

JEPUN... 05 Nov HONDA sekali lagi mengeluarkan MPV yang bakal menggugat Proton dengan harga yang mudah dijual beli. HONDA dengan ini merasa terulung kerana berjaya mengeluarkan MPV terbaru syarikat mereka. MPV yang dinamakan STIMULATION ini dijangka menjadi pesaing hangat buat Proton kerana harga jualan yang jauh lebih murah iaitu hanya RM 56,000 dan mempunyai rekabentuk yang lebih komprehensif dan kompetitif dengan jumlah muatan seramai 12 orang atau lebih...



* Kalau tak caya... Klik picture tu untuk melihat Jenama HONDA di Tank... *

Bihunsup : Hampeh!!!!! hampeh!!!!! hampeh!!!!!! Sorang je yang pakai helmet lak tu...

BIHUNSUP KENA SABOTAJ

LAGI BERITA ARTIS

Malaysia.. 04 NOV. Baru-baru ini heboh satu malaya memperkatakan tentang kehenseman dan kekacakan Bihunsup sehinggakan membuat gadis-gadis cukup umur dan jelita serta artis-artis cun menggilai Bihunsup adalah disebabkan ilmu ghaib yang diamalkannya. Mentang-mentangla gambar yang ditunjukkan itu berlatarbelakangkan hitam dan gelap. Dengan gosip yang boleh menjatuhkan populariti beliau, akhirnya beliau serender daripada Bapakrazzi (wartawan kejar artis tu ), bayangkanla kemana2 sahaja beliau diburu Bapakrazzi itu sehinggakan masuk bilik air pun ada kamera kat dalam lubang bilik air.. sampai camtu sekali... camne la beliau nak meneruskan kehidupan seharian... kesian... Sebab dah tak tahan, akhirnya Bihunsup bersemuka dengan Bapakrazzi... antara perbualan beliau :

Bapakrazzi : Adakah benar Bihunsup menggunakan Black Magic untuk mendapatkan kehenseman dan kekacakan yang sekarang ini?

Bihunsup : Astaghfirullahal'azim... Siapa cakap!! (marah)... ini semua fitnah... mentang2lah aku hensem cenggini.. dulu masa aku tak hensem semua kutuk aku... sekarang dah hensem datang plak fitnah camni... serabut tau pala otak aku ni...

Semua itu adalah satu konspirasi menjatuhkan kepopularitian aku.. tu semua diorang dengki.. diorang touch up balik gambo tu untuk memaparkan yang dibelakang aku tu adalah jin aku... semua tu tipu.. aku dah habis berbelanja RM2.5 juta untuk mengkaji n membuat DNA yang gambar itu adalah rekaan semata-mata.

Aku akur dan redha.. biasala orang glamour cam aku ni... memang ramai yang dengki... Aku dah maafkan semua yang buat kerja-kerja burukkan aku... aku tanak saman2 diorang... sebab aku pun dah kehabisan RM2.5 juta. Cis!! kena klepet aku.. sebenarnya beli program tu baru rm5 (pirate.. kikiki) dan kita bleh carik sendiri dimana kesan touch up tu. Huh! sapela yang buat gambar ni.. Mengabihkan duit aku je... hampeh.!!!

Aku ingat aku dah hensem terer dah... rupanya bangang gak aku ni...

P/s: yang hensem tak semestinya cerdik, yang cerdik tak semestinya hodoh... kui kui kui...
jadik.. paham2 je la... carikla ilmu walau dimana anda berada.. biar kena klepet berjuta2 tapi ilmu itu berkat..


Untuk memuaskan hati kalian semua.. dibawah ini adalah gambar yang membuat aku trauma dek kerana dikejar Bapakrazzi selama sehari suntuk... saksikanla..

Sabtu, 1 November 2008

LAWAK CINTA SIBER

AWAS JANGAN MUDAH TERGODA!!!!
KEGIRANGAN DIAKHIRI TANGISAN


Sebab awek disangkakan cun giler kat internet.. sekali jumpa.... hampeh jadiknya...


Yang tak berapa nak cantik pun boleh nampak cantik, lepas tu upload kat myspace huhu...


INDAH KHABAR DARI RUPA DAN KATA

-i miss u... bWOOssss!!!! >>>>>>> - i miss u... fooohhh!!!



- here i am... ABANNGGG!!!! >>>>>> - here i am... abanggg....



- PENGGODAAA!!!! >>>>>>>> - menggodaa....



- MBBUUUAAHH!!!! >>>>>>>> - mmmuuuuahhh.....



- ALLAAAA!!!!!!!!!! >>>>>>>> - Alaa u ni... namau.. nanak...




- OOHHHH!!!!! I LAP U.. >>>>>>> - oooohhhh... i love uu...


opssssssss!!!!!!!! tapi tidak yang dibawah ini yer.. ini adalah gambar sebenar yang walau korang touch up camne pun beliau totap hensem dan digilai ramai... bukan sahaja awek-awek cun.. bahkan artis2 jelita turut serta dalam menggilai kehenseman dan kekacakan beliau... termasukla artis2 jelita luar negara. what everla, bollywood mahupun hollywood...

Kerjasama dan keperihatinan serta jasa baik tuan/puan mengenai gambar dibawah ini kerana sudi menggilainya, saya dahului dengan ucapan jutaan terima kasih. Sekian terima kasih.

Your sincerely, (yang sungguh-sungguh)
Bihunsup all lady...



p/s: habisla korang takleh tido malam lepas ni .. (sebab trauma).. hahahahaha....

Rabu, 29 Oktober 2008

LAWAK KERNAMU GADISKU

LAWAK BAKAL CLASH

Hasan Jendul nak belikan hadiah harijadi untuk kekasih barunya, Mek Ayu. So si Hasan ni pun ajaklah adik perempuan sepupunya untuk temankan dia shopping kat Sogo. Oleh kerana Hasan Jendul dan Mek Ayu baru dua bulan berkawan jadi si Hasan Jendul membuat keputusan untuk membelikan Mek Ayu satu topi kain fesyen baru saje, supaya taklah nampak dia beriya-iya sangat. Adik sepupu Hasan pulak pegi beli satu seluar dalam hitam berbunga-bunga baru, sebab ada sale hari tu.

Masa membayar, dengan tak sengaja cashier dah tertukar kotak topi kain hitam tu dengan seluar dalam hitam adik Hasan Jendul! Selepas membayar, Hasan Jendul pun terus pergi kaunter hadiah dan suruh diorang bungkus tanpa check dulu. Kemudian dia balik ke rumah dan tulis surat untuk Mek Ayu serta mengeposkannya bersama hadiah yang dah tersilap tu.

(Dan surat yang dia tulis tu berbunyi cam nie);

Istimewa untuk kekasihku Mek Ayu, San pilih hadiah nie kerana Ayu tak pernah pakai bila kita keluar jalan-jalan dan selalu mengadu sebab panas. Kalau bukan sebab pasal adik sepupu San, San dah nak beli yang lagi jarang supaya kalau berpeluh tak lembap sangat. Tapi San tengok adik sepupu San pakai yang ada bunga tu nampak cantik pulak.San pilih warna hitam tu supaya tak nampak kotor. Promoter yang jual tu tunjuk dia punya dah seminggu tak basuh. Nampak elok saje. San suruh dia try Ayu punya sebab saiz promoter tu lebih kurang Ayu je. Memang cantik dan menarik! Harapnya Ayu suka sebab San rasa memang sesuai dengan Ayu. Tak sabar rasanya nak tengok Ayu pakai depan San. San harap Ayu akan pakai untuk San hujung minggu nie.

Salam sayang untuk kekasihku,Mek Ayu..

Yang amat menyintai dan menyayangi dirimumu,
Hasan Jendul


P/S : Kalau Ayu nak pakai, San nampak FESYEN terbaru ialah dengan melipat bahagian depan dan menampakkan sedikit rambut.

LAWAK ASAH OTAK SAMPAI MELECET

SOALANNYA BERBUNYI BEGINI :
meoww!!!!

BILA MASUK LURUS, BILA KELUAR BENGKOK???

Hahahaha... apa dia??

jawapan bolehla diberi dicomment atau di chat box blog ini...

pemenang yang menang menjawab soalan ini akan diberi hadiah berupa hadiah misteri...
( t o y o l )... barula misteri... lagi2 zaman gawat ni.. elok bebona la hadiah ni.. tapi jangan lupo diakhirat nanti.. ekau akan ditompekkan di nerako jahannam, tompek yang paling bawah sekali dan di atas badan ekau ado hadiah tu... hehehe....

dan lengkapkan slogan ini:

Blog LawakBabas akan lagi hampeh kalau : (tidak melebihi 14.4 patah perkataan)

Tarikh tutup penyertaan pada esok hari.

ingat sebarang keputusan adalah muktamad.. sebarang surat menyurat tidak akan dilayan.. kecuali surat yang berbaur cinta dari gadis-gadis jelita je... hihihi... PANG!!!!! (sapo yang nempeleng den ni??)

Selamat mencubo......

Sabtu, 25 Oktober 2008

LAWAK STIMULATION

" KATA-KATA MU HANYA MIMPI.. DISIANG HARI.. KEMARAU PANJANG.. BERPANAS JUA.. BERTEDUH TIDAAAAAKKK... "

Boss berkata kepada Secretary : Kita akan outstation selama seminggu, jadi aturkan segalanya.

Secretary menelefon Suaminya : Untuk seminggu boss saya dan saya akan outstation, awak pandai2 jaga diri nanti...

Suami menelefon Buah Hatinya : Isteri saya akan outstation selama seminggu, jadi mari kita habiskan masa bersama-sama....

Buah Hati menelefon Murid tuisyennya : Saya kene bekerja selama seminggu, jadi awak tak perlu datang untuk tuisyen...

Murid tuisyen tersebut menelefon Atuknya : Atuk, untuk seminggu saya takde kelas sebab cikgu saya sibuk. Mari kita habiskan masa bersama...

Atuk (the 1st boss) menelefon Secretary : Minggu ni saya nak abiskan masa bersama cucu saya.. Batalkan outstation tuh...

Secretary menelefon Suaminya : Minggu ni boss saya ade kerja, kami dah membatalkan outstation tu...

Suami menelefon Buah Hatinya : Kita tak dapat nak habiskan masa bersama untuk minggu ni, isteri saya dah membatalkan outstationnya..

Buah Hati menelefon Murid Tuisyennya : Minggu ni kelas tuisyen mcm biase.

Murid Tuisyen menelefon Atuknya : Atuk, cikgu saya cakap minggu ni saya kena pergi kelas tuisyen. Sori, saya tak bleh temankan atuk.

Atuk menelefon Secretary : Jangan risau, minggu ni kita outstation. Jadi uruskan semuanya..


WARKH!! WARKH!! WARKH!! WARKH!!....penat aku nak tulih lagi nie....

( so kalau u penat ulang syemula, suruh kawan2 u all sambung ulang2 lagi, kalau kawan u all penat gak, suruh jiran2 u all ulang, kalau jiran u all penat gak, suruh la sedaramara ulang, kalau dah takde orang nak ulang dan semuanya penat, suruhla kambing wak Pandi ulang2... sampai kesemuanya selesai.. Mana nak carik wak Pandi? carikla kat mana2... jangan carik kat poket seluar udahle.. ye.. TIADA MASALAH YANG TIDAK BOLEH SELESAI... SELESAIKAN PELAN-PELAN YER... HIHIHIHI...)

AL-KISAH MEMAKAN HATI

( WALAU BIBIRKU MENGUKIR SENYUM.. HATIKU MENANGIS... )

“Kisah benar dari seorang guru Biologi..”

PERTEMBUNGAN ANTARA SAINS MODEN DENGAN ILMU WAHYU (AL-QURAN) & HADIS.

Dalam artikel ini saya menceritakan pengalaman diberikan Allah anak sulung dengan memberikan anak manja ini makanan rapu. Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala nikmat yang diberikan Nya.



Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah sekolah dari SMK Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah Mahmud Raub dan akhir sekali di Sekolah Menengah Sains Raub. Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4 dan 5 di samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana menurut sains, hati kaya dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat besi yang sangat diperlukan oleh tubuh badan . Saya tidak pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini tetapi itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam sukatan pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang.


Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh. Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini "Janganlah kamu makan organ dalaman" . Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya. Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:
1. Hati
2. Paru-paru
3. Perut
4. Hempedal
5. Buah pinggang
6. Jantung
7. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
8. Telur ikan
9. etc.



Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini
. Mana yang anda pilih? Sains atau pesan Nabi Muhammad SAW ini?


Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun lalu, setelah berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama minuman bergas diberikan, sewaktu anak saya berusia 2 tahun, ia sudah menghadapi satu masalah, beliau mudah letih dan tidak bermaya. Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat rapat dengan saya dan isteri kerana isteri doktor ini mengajar matapelajaran Biologi di sekolah yang sama dengan Isteri saya.


Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam kelopak mata bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa anak saya sudah mempunyai masalah anemia atau bahasa mudahnya kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya ini kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang merah . Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak sulung kami ini makan banyak hati seperti hati ayam . Doktor juga ada memberikan supplement untuk anak kami tersebut.


Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah, sewaktu singgah di pasar Raub, saya akan membeli sekilo hati ayam untuk diberikan kepada anak disamping makanan ayah dan ibunya . Walaupun dengan supplement dan hati ayam yang diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot . Ia semakin sangat mudah letih. Beliau hanya akan menjadi penonton apabila sepupunya bermain atau rakan-rakannya berlari berkejar-kejaran.

Perniagaan doktor ini semakin maju maklumlah saya kerap ke kliniknya boleh dikatakan setiap bulan selain dari sakit demam. Pada usia anak saya ini 4 tahun, doktor Cina ini dah surrender dan merujukkan kes anak saya ini ke Hospital Univer siti Petaling Jaya . Saya dan isteri terpaksa mengambil cuti membawa anak menemui doktor pakar kanak-kanak. Anak saya diambil darahnya dan doktor minta anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak. Bacaan hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang biasa sepatutnya dalam lingkungan 12 dan ke atas . Allah saja yang mengetahuinya azab yang kami lalui. Hasil pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena anemia Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120 hari). Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu (Talesemia). Saya menelefon kakak ipar saya di Tapah bertanyakan apa itu Talesemia. Subhanallah, penjelasannya sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun . Adakah saya akan kehilangan anak sulung yang dikasihi?


Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke sebuah farmasi di Kajang mencari sesuatu yang boleh saya usahakan untuk mengubati masalah anak saya. Saya ternampak sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk cecair bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan ubat ini kepada anak saya. Alhamdulillah bacaan hemoglobin anak saya meningkat sehingga ada waktunya kepada bacaan 7. Satu perkara lain selain masalah masalah yang telah disebutkan di atas, anak saya ini kerap sekali menghadapi demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun sehingga berusia 13 tahun . Pendek kata, sekolah memang terpaksa selalu tidak hadir kerana demam.


Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung ini sehingga berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya serta mudah letih. Kemuncak masalah ini ialah bila satu ketika saya mendapat panggilan telefon dari isteri mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius. Waktu ini saya sudah mula berguru dengan arwah guru saya. Segala masalah anak saya sudah sedia dalam makluman arwah guru cuma menanti saat yang sesuai sahaja untuk memberitahu kepada saya.


Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius, saya menelefon arwah guru saya. Setelah saya menjelaskan cerita sebenarnya, arwah memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak saya. Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga buah delima kampung dan saya menyuapkan kepada anak saya. Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak saya dibenarkan keluar dari wad hospital .


Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan apa yang disarankan oleh arwah guru saya. Sebelumnya, saya memang banyak membantah kata-kata arwah guru, maklumlah saya lulusan univer siti (biologi & kimia) sedangkan arwah guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru agama . Arwah guru saya menasihati agar:
1. Elakkan dari makan sebarang organ dalaman seperti hati dsbnya
2. Elakkan makanan rapu seperti coklat, maggi mee, twisties, ding dang, double decker, burger, naget, sausage dan sebagainya
3. Elakkan minuman bergas
4. Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah
5. Makan sayur-sayuran yang berzat seperti sayuran hijau dan pahit.
6. Makan buah delima
7. Makan epal hijau


Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan) melainkan mencuba kaedah rawatan arwah guru semata-mata
, akhirnya saya bersyukur kepada Allah SWT bahawa inilah kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya. Sejak dari saat ini, anak saya ini kelihatan semakin sihat dan segar dan akhirnya kekerapan menghidap demam pun telah menjadi sejarah . Syukur Alhamdulillah terima kasih kepada Mu ya Allah di atas rahmatMu.


Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah. Saya menyumpah kepada ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan hati boleh membawa kebaikan kepada manusia .. Saya menyumpah juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan kepada pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa mudharat kepada manusia. Ampunilah dosa ku ya Allah kerana mengajarkan ilmu sesat di sekolah dahulu (ilmu makan hati untuk menambah darah).


Saya yakin bahawa saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajarkan oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat . Orang Yahudi ini beranggapan jikalau dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya. Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap. Tanggapan saya ini adalah berdasarkan bahawa orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja . Mereka ingin menggunakan ilmu ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam. Saya berkata demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi , Amerika dan England tidak makan hati . Mereka juga tidak makan kepala ikan seperti disarankan Nabi sedangkan orang Melayu Islam di Malaysia makan hati dan kepala ikan .


Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan Rasul Nya saja yang mengetahui dengan tepat
. Pengalaman anak saya serta didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup mengajar saya betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya telah memakan hati ayam dengan begitu banyak sekali semenjak berusia 2 hingga 13 tahun . Subhanallah.


Kepada mereka yang taksub dengan ilmu sains dan perubatan moden, waspadalah, berbagai agenda tersembunyi dimasukkan oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu sains dan perubatan moden . Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi menyembuhkan penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati sedangkan Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit diturunkan Allah bersama ubat melainkan mati .


Kepada ibu bapa kitalah sebenarnya yang banyak meracuni anak-anak dan diri kita sendiri dengan cara memberikan makanan yang sama sekali tidak sepatutnya untuk dimakan oleh anak-anak dan diri kita . Setengah manusia sangat redha dan seronok untuk diracuni dengan menghisap rokok, minum arak dan menghisap dadah .

Sabtu, 20 September 2008

SELAMAT HARI RAYA... BONDA...

video

AL-FATIHAH...

Ibu..
Hari lebaran ini kesayuan menyelubungi diri
Tanpamu disisi menenggelamkan hidup ini

Ibu..
Kejauhan ini pekat rasanya dunia ini
Kerinduan tiada lagi dapat ku bendung
Hanya doa ku panjatkan padamu
Moga Ibu Aman dan Damai disana

Ibu..
Anakmu ini begitu merinduimu
Harapan ini jauh ku pendamkan
Moga ibu damai di sana
Amin ya rabbal Alamin..

Sabtu, 13 September 2008

TALI GANTUNG? GLUP..

KALI INI aku nak kongsi cerita pasal TALI GANTUNG.... Ceritanya cenggini..

Tali gantung yang diimport ini diperbuat dari jenis jut yang paling bagus dan dibalut dengan kulit lembut supaya tidak mencederakan kulit banduan yang akan digantung.

Setiap satu berharga di antara RM4,000 satu hingga RM5,000.Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekalnya akan diuji ketahanannya dengan menggantungkan patung seberat lebih 90 kilo selama 72 jam.

Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri dan ia diklasifikasikan sebagai senjata dan disimpan di dalam peti besi.

'Setiap tali gantung kita terima ada perkiraannya. Kita tak boleh poie terus dan pasang, ada cara-cara yang kita kena ikut. Kita ada empat jenis tali dan kita pilih mengikut berat banduan,' jelas Samuel.

Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang berfungsi untuk mematahkan tengkok banduan.

APABILA RAYUAN DITOLAK !!!!!!!!!!!!!!

Di Penjara Kajang umpamanya banduan yang dijatuhi hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.

Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang bertugas.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman di mana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara
5.30 pagi hingga 6.30 pagi.

'Kita diberi satu jam untuk laksanakan hukuman. Untuk banduan beragama Islam biasanya kita akan jalankan hukuman gantung ini pada hari Jumaat, selepas solat subuh. Bagi yang bukan Islam, waktunya lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza,' kata Samuel.

Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.

'Biasanya banduan akhir ini akan tahu apabila dia dibawa keluar dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat, dia tahu keesokan harinya sesuatu yang buruk akan berlaku (dia akan digantung),' kata Samuel.

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk 'perjumpaan terakhir.'

Lazimnya suasana dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini.
Banduan juga diberi pilihan untuk 'hidangan terakhir' bernilai RM7.50.


HARI PENGGANTUNGAN !!!!!!!!!!!!!

Menurut Samuel, kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman gantung 'poie dengan rela' setelah menunggu begitu lamo untuk hukuman dilaksanakan.

'Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan tenang dan sudah bersedia.
Ada beberapa orang sahaja yang menjadi agresif sehingga ke saat-saat terakhir.

'
Ada sesetengah banduan puas hati dan beritahu saya nasib mereka lebih baik dari saya kerana mereka tahu bila mereka akan mati. Bila kita buka pintu untuk bawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang salam dengan kita dan ucap terima kasih. Mereka kata mereka dah tak
tahan lagi menunggu,' katanya.

Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir.

'Jangan ikut tabiat buruk ayah' antara kata-kata terakhir seorang banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat.

Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada hari hukuman.

'
Ada banduan beragama Islam hanya mahu pakai kemeja T dan seluar sembahyangnya. Ada yang memilih kot dan tali leher. Ada yang pakai kasut berharga RM300. Mati penuh gaya . Banduan itu kata dengan jenaka,' cerita Samuel.

Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari hukuman akan dilaksanakan.

BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG ????

Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan secara automatik renggang sepenuhnya bila 'gear' ditarik.

Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian 5.18 meter.

Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian suasana penjara.

Menurut Samuel, proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat kepada tukang gantung untuk menarik 'gear' yang akan antaranya membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat.

Semuanya perlu dibuat dengan lancar dan menurut Samuel, kematian berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam dibiar tergantung.

'Saya sering mengingatkan pembantu-pembantu saya supaya menghormati jenazah kerana dia sudah menjalani hukuman. Kalau kita hormat pada dia, semuanya tak ada masalah.

'Bagi saya pula, kebiasaannya saya akan pandang muka jenazah ini dan letakkan tangan saya di atas dadanya. Ini petua yang diberi oleh bos-bos saya dulu,' kata Samuel.

Menjalankan tugas khas ini memberikan banyak keinsafan kepada Samuel. Beliau menasihatkan ibu bapa supaya memupuk nilai-nilai murni kepada anak-anak mereka untuk mengelak mereka terjerumus melakukan jenayah.

'Segala-galanya bermula dari keluarga. Kalau keluarga tak kawal, lingkup. Dadah, umpamanya, kalau seorang dalam keluarga jadi penagih, satu keluarga akan terjejas,' katanya sambil menjelaskan bahawa kebanyakan kes hukuman gantung adalah berkaitan dengan dadah.

P/S : Ini baru cerita perjalanan ke tali gantung.

1. Bagaimana pula perjalanan kita bila hampirnya SAKARATULMAUT ?

2. Bagaimana pula perjalanan kita di ALAM KUBUR ?

3. Bagaimana pula perjalanan kita di PADANG MAHSYAR ?

4. Bagaimana pula perjalanan kita di AKHIRAT ?

5. Bersediakah kita dengan setiap perjalanan yang pasti kita akan tempuh ini ?

6. Berbaloikah amalan-amalan kita selama ini ?

MARI SAMA-SAMA KITA RENUNG JAUH KE DALAM DIRI DAN JIWA KITA.

Sabtu, 6 September 2008

FORUM KAWIN LAGI

Forum ini telah dirakamtulis (perkataan baru) oleh seorang teman yang bernama Badrul (bukan nama betul) dimana ianya dibicarakan di sebuah kantin sekolah (reka tempat je ) di Pekan Parit Baru (bukan nama tempat sebenar), diantara seorang yang nak kawin lagi, bernama Jamal (bukan nama sebenar) dengan seorang anak tempatan kat situ (kerja kat situ) yang agak mental sikit yang senang dipanggil Rosli (dah tentu bukan nama sebenar) kalau nama sebenar habisla blog aku kena gam, gam gajah lagi.

ok cerita dialognya cenggini :

Rosli : Jamal, betul ke apa orang kampung heboh pasal ko ni?
Jamal : Heboh pasal apa?
Rosli : Lor ko ni... satu kampung dah heboh buat-buat biarlah rahsia la pulak..
Jamal : Apa-apa an ini... biar betul... cakap je la apa mendanya... ?
Rosli : Betul ke ko nak kawin lagi ni?
Jamal : ooo.. benda ni ke yang merunsingkan kepala lutut ko?
Rosli : Runsing tu idak le.. tapi risau?
Jamal : Risau apa plaknya.. toksah risau-risau laa.. bagi aku itu satu peluang..
Rosli : Peluang ko kata? Pungkok hang!!! peluang!!! kalau tak kena gayanya.. itu peluang masuk neraka ko tau tak?
Jamal : Kenapa ko cakap macam ni... ko jeles ni.. kan.. kan.. kan.. (sambil tunduk menjeling mata ke atas ke arah Rosli, sebab dia pakai cermin mata)
Rosli : Jauhla aku nak jeles... aku nak tanya ko.. tapi ko kena jawab dengan jujur dan ikhlas. boleh?
Jamal : Aku telus... telus orangnya...
Rosli : baikla.. pertama sekali aku nak tanya kat ko la yer...
Sebelum ko kawin ni... ko dah abis ajar bini ko mengaji lom..?
Jamal : Aih.. ko ni.. bini aku ustazah.. dia dah tau mengaji dari kecik-kecik dulu dah..
Rosli : Ada ko pantau dia mengaji.. betul ke salah ke...
Jamal : errr.. errr.. errr.. ( aku pun tak mengaji dah... camne nak pantau, sibuk ngan projek sana sini )
Rosli : haaa ko pun tak mengaji camne nak pantau bini mengaji kan? ko sibuk ngan projek ko kan?
Jamal : Eh mana ko tau?
Rosli : Aku nampak tu ko pikir apa tu... ada atas kepala ko kuar ayat-ayat ko tu..
Jamal : Erk!!! ( Abislaaa... kantoi... )
Rosli : Soklan yang kedua.. berbunyi begini... Ko dah ajar bini ko berenang??
Jamal : Apa kaitan berenang lak ni dengan nak kawin ni..?
Rosli : Ada ke tidak?
Jamal : Yer takde.. mana ada aku ajar benda-benda ni semua?
Rosli : ok.. soklan lagi satu... Ada ko ajar bini ko bertukang?
Jamal : takdela.. buat apa semua tu..
Rosli : Jamal... ko tak layak kawin lagi satu... ok soklan satu lagi, kalau ko tak bleh jawab gak.. maknanya ko tak layak 100%...
Ada ko ajar bini ko tu mengucap dua kalimah syahadah?
Jamal : Bini aku dah tau semua-semua tu laa.. apa la ko ni.. biol pala otak aku.
Rosli : betul ke cara dia mengucap tu... ada ko dengar?
Jamal : mana ada... apa laa biol la camni...
Rosli : Kesimpulannya ko tak layak nak kawin lagi.. tak guna duit banyak nafsu bermaharajalela.. tak guna semua tu... tu aku belum tanya yang lain-lain lagi tu...
Macamni la... ko tak bertanggungjawab lagi kepada isteri engkau yang satu ini.. lagi pun ko dah biol.. orang gilo tak cukup syarat.. ok katala ko waras semula... aku nak terangkan kat ko ni.. dengar lek lok..

1. Mengaji : Ko pun tak mengaji, dah tentu takde sifat nak dekat pada jalan Allah.

2. Berenang : Sok masa ko halimun ngan bini kedua ko kat gunung, tempat isteri pertama ko tiba-tiba banjir sampai bumbung umah dia.. camne dia nak selamatkan diri dan anak-anak ko? Dimana bekalan ko sebelum ko meninggal atau meninggalkan rumah...

3. Bertukang : Sok masa ko takde kat umah paip pulak bocor, tak pun pintu umah ko tanggal selaknya tengah-tengah malam.. camne dia nak baiki? kang masuk pencuri perompak bagai, apa kes beb...

4. Syahadah : Kalimah ini yang utama dalam hidup kita. Kalau ko tak pernah dengar dia mengucap, dimana tanggungjawab ko ke atas seorang islam. Ko adalah ketua keluarga.. kena ambik tahu semua tu... Asas tu beb.. asas kehidupan kita sebagai seorang muslim...

Jamal : isk isk isk.. insaf aku.. insaf aku.. Tak sangka la walaupun hari-hari aku mengadap isteri aku tu, tapi banyak lagi yang aku tak bertanggungjawab pada isteri aku.
Rosli : tu baru 4 perkara aku tanya.. nak aku tanya lagi?
Jamal : Dah, dah.. aku faham.. cukupla tu.
Rosli : Tu la kau.. jangan ko pikir janggut ko panjang, poket kembung (belum tentu berkat tu), ko dah kira mampu segala-galanya... ingat tu...
Jamal : Sob sob sob sob.. isk isk isk... aku insaf dah Li.. insaf sesangat...
Rosli : Elokla tu.. balik ni pi mintak maaf kat isteri ko tu.. ye.. ingat pesan aku tu..
Jamal : Baikla.. terima kasih la Rosli.. err.. err..
nak tanya sikit, ko tanya aku ni... ko dah buat ke apa yang ko tanya aku tadi ni?
Rosli : hehehehe belum laa... tu pasal la aku tak terniat pun nak kawin lagi.. banyak lagi kekurangan aku ni... dan kesimpulannya aku tak mampu. hehehehe...
Jamal : Huh! Kak Timah! kira ni! kira aku punya aje!
Rosli : Dalam hati : hihihi padan muko.. selamo ni pandai la dia menasihat orang pasal syurga neraka bagai, halal haram kerja dan macam-macam lagi la --- (tersengeh puas sambil mata terpejam).

P/S : Adat la tu... tak semua kita ni perfect... so tunduk dan mohonlah kepada Allah segala sesuatu itu datangnya daripadanya. Sama-sama lah kita menginsafi cerita depa ni... ingat bukan bab kawin jer.. banyak lagi hal kehidupan dunia ini yang harus kita mentelaah bersama. Itu baru kawan kita tanya, belum malaikat tanya kat kubur lagi tu... Astaghfirullahal'azim... Wassalam.

Makan bihunsup panas-panas dengan cili hijau.. pergghhhh... tapi ingatla tuhan.