Isnin, 14 Disember 2009

SUGUL


DINGIN sungguh malam ini, KAU pergi untuk selamanya....

video

Selasa, 29 September 2009

APA LA PERASAAN AIR LIUR KORANG SAAT NI....

TAK TAU AKU NAK CAKAP APA DAH...
RASA SEKARANG AKU NAK PERGI BELI JE DAH NI...









Rabu, 22 Julai 2009

PPSMI

Bestnya PPSMI takde...

Teman sokong bebeno PPSMI dimansuhkan. Bagusla jugak ye, kalau tak bebuih cikgu-cikgu sekolah mengajornya... mana taknya lidah jawa arabic nak cakap bahase omputih... berbelacan la bunyiknya. kesian adanya... So, kat sini teman sempatla mendengar suara kegirangan bersetuju dan ada juga yang tak setuju.. saksikan....

" Aku sokong bebeno kerajaan memansuhkan PPSMI. Korang tau tak, selama 20 tahun aku kerja mengajo ni, mana pernah aku cakap Bahse Inggeris, tup-tup disuruhnya lak ngajo Mate dalam Bahse Inggeris, mana tak berbelit lidah tebal aku ni (sambil menunjukkan gambo lidah dia terbelit kat kawannya ). Dan sekarang ni tengokla lidah aku yang dah semakin indah (sambil menjelirkan lidahnya yang dah tak terbelit) ini kerana aku dah mula ngajor dalam bahasa aku sendiri... " kata Cikgu Yati dengan bangganya. Kengkawannya hanya mengangguk dan geleng-gelengkan kepala mengikut sahaja rentak kawannya bercerita.

Dan sorang lagi pula berkata sewaktu teman duk lepak-lepak kat Pantai Teluk Batik (bukan nama pantai sebenar) :

" Kak Ima memang tak sokong bebeno nye kerajaan mansuhkan PPSMI. Apekeheynya nak dimansuhkan, biola PPSMI tu.. bukan nak membunuh orang pun... elok je teman nengoknya.. guru-guru kat sekolah teman tu.. takdenye pun yang meninggal disebabkan PPSMI? Yang tak mengajo PPSMI tu plak la yang ramai meninggal kat sekolah teman tu... yang nak meninggal tak meninggal-ninggal pun ada lagi... harap janggut je panjang... teman ingat dah meninggal.... yela dah lama bebeno tak sampai kesekolah. Dahla parking keretenye asik kosong je... nak je rasenye teman masukkan keta teman kat garaj parkingnye. Bukan nya bebayo pun tapi kedekut nak mampos... ada ke patut ditulisnya.. ORANG LAIN TAK BOLEH PARKING!!! Teman geram, teman parking je kat situ... elok je teman parking, datang pulak dia ari tu.. hampeh tolla... Eh! kat mana kita tadik yer?? " (setelah melihat muka semua kawan2nya boring mendengar cerita merapunya)...

Teman yang kat tepinya dari tadi akhirnya bertanyakan soalan kepada Cikgu Ima walaupun teman tak mengenalinya... " So, Cikgu ni hebatla ye bahse BI nya yer, ngajor math ke sains ni??? "

" Eh.. kome sape ni tiba-tiba je mencelah??, takpelah walaupun kome teman tak kenal teman nak jawabla soalan kome tadinyer... Teman taklah sehebat manapun.. tak reti pun bahse BI ni.. lagipun teman ni Guru BM... sebenarnya teman dengki ya amat kat guru-guru math sains ni... teman suka bebeno mendengor depa semua ngajor tergeliat urat lidah... pastu kena kursus sana sini konon nak dapatkan sijil nak naik gaji 10%.. sekarang sonok teman.. semua dah tak dapat.. kah kah kah... Dahla tercungap-cungap mengajo.. kelas banyak lak tu... kikiki... (gelak sambil tergolek-golek tak sedor diri), banyak lagi sebenornya teman nak cakap pasal PPSMI ni... takut nanti kome semua tergeliat telinga mendengornya... lagipun banyak sangat nak tulis ni rasa korang nak baca ke??? " kata Kak Ima sebagai seorang guru yang sentiasa memakai lencana nama walaupun sedang berkelah di tepi pantai bersama buah hatinya...


(klik gambo untuk melihat nama beliau)
Cikgu Ima sedang menunjukkan lencana nama yang senantiasa di gunapakai walau keadaan darurat sekalipun (kat jamban)... tititititih....

Sabtu, 6 Jun 2009

SIBUK TAHAP USOP SONTO

Alhamdulillah akhirnya kita (gua) muncul semula dalam blog kita (gua) ni. Sudah lama rasanya kita (gua) tak mengapdate blog kita (gua). (penatlah asik2 nak kena buat kurungan (gua)... seterusnya kita terus je tulis kita yer... hehe..

Kita bukan apa... terlalu sebuk teramat sangat sehingga nak menjenguk blog kita pun tak sempat, apakandaya sudah suratan. Kesibukan kita sebenaryatelah diissi dengan berbagai-bagai isu dan permasalahan yang terpaksa kita sendiri yang menyelesaikannya. Seperti masalah perang-perang luar negara, isu politik negara, isu obawa, isu N1H1, isu BABI, isu kucing sebelah rumah tak leh nak melepas, dan yang terbaru ini isu si artis kita tu haa.. waheeda.. tu pun kita yang terpaksa menyelesaikannya... hehe... begitulah kesibukan kita sejak dua menjak sampai tiga empat menjak adanya..

maaf kita ucapkan kepada peminat-peminat blog kita ni yer..

Disamping itu kita juga telah berhempas pulas otak untuk memuatkan segala idea yang kita dapat sepanjang kesibukan ini untuk diluahkan dalam blog ini.. COMING SOON...

Dalam erti kata lain Tunggu jo la yer...

OO ya kita terpaksa melangkah pergi dulu sebab ada sorang artis ni lagi mempunyai masalah yang terpaksa kita selesaikan... kita bukan nak dibayar pun.. ikhlas je.. tapi kalau bayar pun kita terima.. kalau nak bayar pun biola lebih-lebih sikit... bak kata pepatah BAYOLA BIO BERPADA AGAK-AGAK TAK KURANG RM100 untuk sekali sessi.. hehe...



Gambar diatas tu lah yang menunjukkan kesibukan kita selama kita sibuk ni...
tugasan kita ialah melawan atromen tu.. yela mana taknya atromen tu la yang menjadik hero kepada budak-budak kecik kat malaysia ni.. tu yang kita nak lawan tu.. bio atromen kalah.. pastu lehla HERO malaysia akan menjadi pujaan mereka bukannya hero dari jupun.. ataupun tokyo tu.. ok.. saksikan perlawanan kita nanti.. tunggu.......

Selasa, 12 Mei 2009

LAGU UNTUK PASANGAN BERCINTA

video

Kepada sesiapa yang tahu akan the meaning lagu diatas, bolehlah terangkan kepada gua (saya) di sini. Sebab gua (saya) tak tahu menahu langsung apa yang disampaikan oleh lagu ini. Gua (saya) aci ceploskan je lagu ini. yaaa CEPLOS..... hahahahahahaha.......hahahahaha........ kepada kak Ima (bukan nama sebenar.. nama sebenar Sarimah.. hahahaha...ya kepada Kak ima TONTONLAH CEPLOS SETIAP JUMAAT SABTU DAN AHAD JAM 9.00 MALAM HANYA DI TV9 DEKAAAT DI HATI).... ANDA PASTI TERHIBUR... HAHAHAHAHAHA... HIHIHIHIHIHI..... Ceplos!!! tollah.. huh!

Isnin, 11 Mei 2009

AWAS!! SAMBUTAN HARI IBU..

Selamat Hari Ibu

Sudah menjadi tradisi tahunan anak-anak sedunia di'iklankan' atau diminta menyambut Hari Ibu dan Hari Bapa. Hari tersebut bukanlah bersempena Hari Lahir atau Birthday ibu atau bapa masing-masing tetapi mengambil sempena yang lain dan tarikhnya tidak pula tetap bagi setiap tahun. Bilakah Hari Ibu dan Hari Bapa disambut di Malaysia? Jawabannya sangat ‘sempoi’ iaitu, 'jika masyarakat Amerika sambut maka kita pun sambutlah!. Tidak ada masalah bagi rakyat Malaysia kerana sudah ada rujukannya.
Kalau mengikut perkiraan dalam takwim sambutan Hari Ibu dibuat pada Ahad Minggu Ke-2 dalam bulan Mei setiap tahun, manakala sambutan Hari Bapa ialah pada Ahad Minggu Ke-3 dalam bulan Jun setiap tahun. Sebut tentang Amerika Syarikat yang menariknya pada tahun 1966, Presiden Lyndon B. Johnson menandatangani proklamasi presiden bagi mengisytiharkan Hari Ahad ke-3 setiap Jun sebagai Hari Bapa.
Memang ada Negara yang tidak menyambut Hari Ibu dan Hari Bapa mengikut ketetapan yang sama dengan Amerika Syarikat. Thailand umpamanya menyambut Hari Ibu pada 12 Ogos yang juga merupakan tarikh lahir Queen Sirikit. Hari Bapa di Thailand ditetapkan pada 5 Disember.
Sebenarnya terdapat lebih dari 40 buah Negara yang menyambut Hari Ibu pada Ahad Minggu ke-2 bulan Mei. Apakah rahsia Ahad Minggu ke-2 Mei itu?
Hari Ibu berakar dari tradisi Greek Purba di mana sambutan dibuat bagi menghormati Rhea iaitu ibu Tuhan masyarakat Greek. Masyarakat Rom purba pula menyambut Hari Ibu sebagai memperingati ibu Tuhan bernama Cybele pada 22-25 Mac. Dalam tradisi awal Kristian di England sambutan dibuat pada Ahad ke-4 bulan Lent bagi memperingati Mary iaitu ibu kepada Jesus. Lama kelamaan Hari Ahad tersebut dijadikan hari cuti umum dan diisytiharkan sebagai Hari Ibu. Namun di Amerika pihak Kolonial gagal meneruskan tradisi cuti umum tersebut. Apa yang menarik hari Ahad sebagai Hari Ibu dilakar semula dalam sejarah apabila Anna M. Javis pada 1907 memulakan usaha secara bersungguh-sungguh bagi mendedikasikan Hari Ibu khususnya kepada ibu beliau Ann Maria Reeves Jarvis. Usaha keras dan berterusan Anna akhirnya menatijahkan sejarah yang bakal diingati dunia di mana pada tahun 1914 Presiden Woodrow Wilson mengisytiharkan hari Ahad Minngu Ke-2 Mei sebagai cuti umum bagi menghargai para ibu.
Apa yang ingin ditekankan ialah, sambutan Hari Ibu pada Ahad Minggu Ke-2 Mei yang pada asalnya berakar dari tradisi Kristian Eropah pada akhirnya disegarkan semula dengan usaha peribadi bagi meraikan ibu bagi seorang individu. Amat bertuah Ann Maria Reeves Jarvis yang mempunyai anak yang begitu dedikasi yang mana hasil kerjanya dijadikan ikutan seluruh dunia pada dekad bahkan kurun selanjutnya.
Hari Ibu adalah sambutan yang bersifat universal hari ini biar pun bermula dengan tradisi keagamaan Greek dan Kristian. Dalam semua agama ibu dan bapa mempunyai tempat teratas selepas Tuhan. Lantas apa perlu kita keliru atau rasa tidak selesa menyambut Hari Ibu dan Hari Bapa. Apa yang menjadi persoalan sekarang kenapa dalam tradisi Melayu tidak ada tarikh yang tersendiri bagi menyambut Hari Ibu atau bagi umat Islam kenapa tidak dijadikan tarikh kelahiran Siti Khadijah umpamanya sebagai tarikh sambutan Hari Ibu? Kenapa agaknya kita lebih selesa mengikut proklamasi Hari Ibu dan Hari Bapa yang dibuat oleh Amerika Syarikat? Kenapakah tidak kita(1Malaysia) usahakan sendiri sebagaimana kita isytiharkan 16 Mei setiap tahun secara eksklusif sebagai Hari Guru Malaysia. Untuk rekod Hari Guru Sedunia disambut setiap tahun pada 5 Oktober.
Ini persoalan yang perlu difikirkan oleh bangsa yang berjiwa besar dan berani. Haruslah kita setiap hari memperingati IBU BAPA kita... bukan hanya hari-hari tertentu.. buatlah yang terbaik dan jangan menjadi ikutan hal orang barat yang secara halus memesongkan akidah kita secara pendebuan... Wallahua'lam.

Selasa, 28 April 2009

TARIKH TUTUP PENYERTAAN PERADUAN KJL

Tuan-tuan dan puan-puan...
Untuk makluman semua tarikh tutup Peraduan Menamakan Watak Kelab Jiwa Luka adalah pada 1 Mei 2009 pada hari Jumaat tepat jam 12.00 tengah malam.

Oleh itu pada semua yang ingin menyertai peraduan ini cepat-cepat berikan nama yang best best untuk watak tersebut. Daaaaaaaa............ ingat pemenang yang bertuah akan menerima sebuah Karikatur Muka sendiri... ingat dan ingat... la la la la la... jangan lepaskan peluang ini... babaaai...

Jumaat, 24 April 2009

TERUJA BETUL NI...!!!

MINYAK SAJI

PERCAYAKAH anda bahawa minyak masak berasaskan minyak kelapa sawit boleh digunakan sebagai minyak pelincir untuk kenderaan anda?

Malahan sudah terdapat segelintir penduduk di Negeri Sembilan menggunakan minyak masak sebagai minyak pelincir atau minyak hitam untuk kereta mereka tanpa menghadapi sebarang masalah.

Pengurus Pemasaran Sekolah Golf Michael Ismail, Nik Safian Afzani Omar berkata, beliau telah menggunakan minyak masak yang dibeli pada harga RM2.50 sepaket untuk enjin kereta Kancilnya.

"Kancil saya menggunakan tiga liter minyak hitam. Jadi, saya tuang dua paket setengah minyak masak untuk menyamai kuantiti itu. Dahulu, kalau servis minyak hitam, saya berhabis sehingga RM130, tetapi sekarang kurang RM10," katanya.

Jika dahulu beliau menggunakan minyak hitam semi sentitik jenama Castrol, kini Nik Safian Afzani menggunakan 'minyak hitam' yang dibelinya dari sebuah pasar raya.

Menurutnya, selepas menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam, suhu enjinnya sangat rendah dan meter suhu tidak pernah lebih dari satu takuk.

Nik Safian berkata, ketika menghantar kereta ke sebuah bengkel kenderaan untuk ditukar penapis minyak, pekerja bengkel tersebut terkejut apabila mendapati keretanya menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam tetapi mengakui ini merupakan alternatif terbaik sebab harga minyak pelincir pada hari ini sudah naik.

Sementara itu, pencipta alat penjimat minyak kereta berasaskan gas hidrogen dan air, Hisham Abdullah, 43, turut menggunakan minyak masak sebagai minyak hitam untuk kereta Proton Iswaranya.

Beliau sudah menggunakan bahan itu setahun yang lepas dan mendapati tidak ada kesan negatif menimpa keretanya.

Bekas jurutera sebuah syarikat Jepun serta graduan dalam bidang ekonomi dan kejuruteraan dari Universiti Arkansas , Amerika Syarikat itu berkata: "Minyak kelapa sawit merupakan minyak paling sentitik, tetapi kita tidak tahu mengenainya."

Mekanik kereta, Mohd Tajuddin Jalil pula, mula mengetahui mengenai rahsia minyak masak sebagai ganti minyak hitam kira-kira dua tahun lalu selepas bertemu dengan seorang pakar minyak dari luar negara.

Sejak itu, beliau menggunakan minyak masak berasaskan kelapa sawit sebagai minyak hitam keretanya, malahan beliau mengenali 67 pengguna kereta di Negeri Sembilan yang menggunakan minyak masak sebagai pelincir enjin kereta mereka.

"Hanya minyak masak berasaskan kelapa sawit sahaja boleh digunakan sebagai minyak hitam. Jangan pakai minyak masak berasaskan jagung, sayuran atau kacang kerana minyak ini pada suhu sejuk akan menjadi beku," katanya.

Katanya, harga minyak hitam keluaran pelbagai syarikat kini meningkat dengan sebotol empat liter minyak hitam semi sentitik kini berharga RM160 dan minyak sentitik sepenuhnya, mencecah RM200.

Bagaimanapun, beliau menasihatkan orang ramai supaya menukar gasket kereta mereka kepada jenama yang lebih baik sebelum menggunakan minyak masak sebagai pelincir enjin kereta.

Orang ramai juga boleh melayari laman web
http://www.nordicgr oup.us/oil. htm The300 Mile Facts untuk maklumat yang sama. - Bernama

P/S : WALLAHU A'LAM.... NAZA Citra lagi uuuu...... haaaa... apa cerita??? ada berani???

Rabu, 1 April 2009

PERADUAN MENAMAKAN WATAK


Layan sketch..

Kesemua 638 awek cun yang aku tanya kesemuanya nak bagi nama dia.. habis bergaduh diorang semua... aku tanak la sebabkan nak merebut aku eh.. hihi.. sebab nak bagi nama kat watak ni diorang bergaduh dan tak bertegur sapa.. sebab kalau tak bertegur lebih 3 hari nanti.. haaa tau-tau je la kan... sekarang ni dah 638 hari diorang tak bertegur.. (dah tak kenal, camne nak bertegur, kesemua mereka tak tahu yang aku dah mainkan perasaan diorang.. cover beb cover.. -JANTAN HENSEM namun BUSUK memangla camni hidupnya.. hik hik hik ).

So, kepada sesiapa yang ada terniat nak bagi nama kat awek ni.. bolehla berikan kat comment atau pun chat box tuu. Yela sesambil suap nasik tu kot-kot teridea sesuatu nama ke kan.. kan.. kan..... jangan dalam tandas terlintas idea udah le... Harus diingat nama watak hendaklah sesuai dengan wataknya baru boleh menang adiah.

Dan juga kepada idea yang best dan tiba-tiba terpilih la pulak tu.. anda layak menerima sebuah HADIAH MISTERI.

Oleh itu sertakan email untuk kami hubungi anda kemudian hari..

daaaaaaaaa.........

Selasa, 10 Mac 2009

KELAB JIWA LUKA

Kepada korang yang menunggu-nunggu kemunculan karya aku selama ini mohon maaf ku pinta andainya terlewat... maka tibalah kini aku mempersembahkan Siri Pengenalan KELAB JIWA LUKA (KJL).

Segala yang ada di sini hanyalah ilusi dan rekaan semata-mata oleh pengkarya tiada kena mengena dengan yang ada ataupun tiada. Dan segala tulisan serta karya adalah hakcipta milik terpelihara BIHUNSUP. Mana yang indah dan sempurna itu datangnya dari Yang Maha Esa dan yang kalut serta buruk itu datangnya dari aku sendiri.. insan yang lemah... Wallahua'lam..



(1)



(2)



(3)

Jumaat, 20 Februari 2009

Lawak Nyah...

Aku pun tak tau mana aku jumpa awek ni... pehh gelak sampai terbabas aku kat semak.. klakar2...
Tak pernah aku rasa terkelakar camni...
Macam orang ngantuk disorongkan bantal..
hahahahahahahaahahaha... hampeh.... kahkahkahkahak....

kita layan sketsa ni puas2 yer...


video




"pagi murid-murid... buka buku BM buka mukasurat 18 ayat yang ke tujuh ye.. cuba kamu baca IPIN... "


Kerja Giler...

Cerite brmula d satu station minyak. D station minyak nie ada 2 org
pekerja bangla yg tau cakap melayu skit, omputih skit & bahasa bangla yg  
sememangnye dia pro. Sorg tu namanye Majid & seorg lg namanye Iqbal.      
                                                                     
 Pd satu arie berhenti sebuah kete mewah, mercedes utk mengisi minyak.      
 Pemandu kete tu seorg Pak Arab. Kebetulan pula minyak d pam minyak tu dah  
 abis, nie yg membuatkan Iqbal poning kepalo nak bgtau pd Pak Arab tu yg    
 minyak dah abih. Pak Arab tu lak tak tau sepatah haram bahasa melayu, cuma 
 tau omputih skit & bahasa arabnye ler..                                   
                                                                            
 Iqbal bgtau PakArab tu sambil menyebut "fuel" & dsusuli gerakan        
 memusingkan tangan menandakan minyak abih, tapi Pak Arab tu ternganga tak  
 paham. Iqbal coba lg sekali dgn menyebut "fuel" & disusuli gerakan         
 memusingkan kepala, tapi Pak Arab tu ternganga luas tak paham!!..          
                                                                            
 Iqbal tak tau nak wat camner..dia pon gi kat Majid utk menerangkan situasi 
 sebenar. Mereka bercakap dlm bahasa bangla, & bunyiknye cam nie..         
                                                                            
 Iqbal: Majid, tolong aku majid, Pak Arab tu tak tau minyak dah abih..      
 Majid: ala...ko cakap je la..minyak dah abih..                             
 Iqbal: dah cakap dah, tapi dier tak paham...aku lak, tak tau cakap         
        omputih.. Yes , No, Alrite & I lap U tau ler..                            
 Majid: Aku pun tak tau gak cakap omputih...                                
 Iqbal: ala..ko tolong ler aku..                                            
 Majid: ok...aku tau sikit-sikit cakap arab..                               
                                                                            
 Lalu pergi la..si Majid kat Pak Arab tu & dgn selamba dek..nye berkata;   
 
 "Fuel!, Sodoqallah'hul. .azim",                                 
          
                                                                            
 baruler..Pak Arab tu paham & teros blahhh...                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
                                                                            
 KOMEN: MACAM MEMBACA MUQADAM PULAK EEKKK...???? HE..HE..HE..



Gambar sekadar hiasan mata u all...
Sape yang kat tengah2 tu... ??

Rabu, 21 Januari 2009

LAWAK KISAHNYA 2

Seorang kanak-kanak telah disuruh oleh ibunya untuk pergi kekedai membeli garam. Lalu ibunya memberi sejumlah wang RM0.50 untuk membeli garam. Lalu kanak-kanak tu pun pergi le kedai.
Sampai dirumah kanak-kanak itu memberikan garam yang disuruh ibunya tadi.
Yang menjadi persoalannya sekarang ialah... kanak-kanak itu LELAKI ke PEREMPUAN....

SILA JAWAB...

LAWAK KISAHNYA...

Kerana tak tahan waktu kerja yang panjang dan tidak berpeluang bercuti selama 2 bulan, seorang anggota polis di barat laut Jepun menikam perutnya sendiri. Anggota polis berumur 44 tahun itu pada mulanya membuat aduan yang dia diserang oleh seseorang. Tetapi kerana curiga dengan dakwaannya, satu siasatan dijalankan. Hasilnya didapati yang anggota polis berkenaan mencederakan dirinya sendiri. Tujuannya semata-mata untuk mendapatkan cuti.

Kesian....

- Dari meja pengarang KISAHNYA....

Jumaat, 16 Januari 2009

LAWAK FAKTA SEJARAH TANAH MELAYU

Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis (Fakta sejarah)

Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini.....

1508: Alfonso de al buqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 buah kapal, 15300 ( anggaran) bala tentera

1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk mengetahui keadaan kekuatan pertahanan disana

Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15,000 askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1512: Setahun 2 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pengeluaran tebu untuk gula rantau ini...

Feb 1512: Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

Seminggu selepas

Feb 1512: Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso. Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Alfonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah…

Perisik 1.2.3:
selamat pagi tuan (sambil bertabik)


Alfonso:
selamat pagi


Perisik 1:
Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan Perlis, Kedah dan Pulau Pinang


Alfonso:
Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)


Perisik 2:
Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15,000 bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang..


Perisik 3:
Betoi tu tuan...antaranya

hang sihat, hang buat apa, hang apa habaq, hang lagu mana, hang pi mana, hang nak pi mana, hang kat mana, hang singgah dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang dan macam macam lagi hang ada kat sana.....


Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat ngeri....... ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ…

WEK!!!

Selasa, 13 Januari 2009

HANCURNYA ISRAEL








HANCURLAH KAMU WAHAI ISRAEL......
ALLAH AKAN MEMBINASAKAN KAMU WAHAI ISRAEL... AMIN YA RABBAL ALAMIN...

Jumaat, 9 Januari 2009

LAWAK JAGA-JAGA

ANDA HARUS BERJAGA-JAGA DAN BERHATI-HATI SEKIRANYA RAKAN ATAU SESIAPA SAHAJA YANG ANDA TEGUR MAKA DIORANG AKAN MENJAWAB SEPERTI AL-KISAH DI BAWAH INI... ANDA HARUS DENGAN SEGERA DAN SEPANTAS TIUPAN ANGIN RIBUT BERLARI MENDAPATKAN PERLINDUNGAN SEBELUM ANDA KENA TINJU NGAN DIORANG NI... INGAT TUUU....


Anda berader di stesen bas dan rakan anda ternampak sambil bertanya:
"Tunggu bas ke?"
Anda harus menjawab: "Taklah aku tengah tunggu
helikopter, lambat plak ari nie ye"

* Anda hendak pergi ke bilik mandi untuk mandi dan rakan sebilik anda bertanya:
"Ko nak mandi ke?"
Jawab : "Taklah aku nak pi main lelayang
kejap, ko nak join?"

* Anda sedang menulis surat dan rakan anda menegur:
"Aik? tulis surat nampak?"
Jawab : "Oh ye ke? aku tak prasan ah...tangan
aku bergerak sendiri"

* Anda sedang makan nasik dan orang tegur:
"Makan nasik?"
Jawab : " Mata ko buta ke per? Kan aku
tengah minum teh ais nie?"

* Anda baru pulang dari kerja dan jiran anda bertanyer:
"Baru balik dari keje?"
Jawab : "Taklah, saya dari rumah, nak pi
keje lah nie...opis saya dah pindah kat
rumah..d

Selasa, 6 Januari 2009

RESIPI JIMAT CERMAT

Kali ini aku nak kongsi resipi paling murah sarapan pagi.. maklumlah dah mula gawat ni...
biasanya sarapan pagi korang berapa ringgit setiap pagi... mesti cecah RM4-RM5 kan?

kali ini aku akan ajar resipi murah kualiti tahap kedai makan punya... kos hanya dalam RM1.00 ++ sahaja anda dapat makan n minum pagi.. dengan menggunakan masa hanya 5-10 minit untuk menyiapkannya.

INI DIA RESIPI HEBAT YANG KORANG HARUS IKUTI SECARA PERCUMA!!!!!!!

MEGGI GORENG BIHUNSUP

bahan-bahan (save jangan tak save.. pastu print out)
1 sudu minyak masak
1 bungkus Mee Mamee Kari Berapi (antara megi mamee yang murah n sedap)
1 bungkus serbuk kari mamee
1/2 sudu cili kisar
1/2 biji tomato (potong ala tembikai)
2-3 batang sawi (dipotong)
Sejumput bilis kecil (takmo yang belah n besar sebab takde rasa)
sejumput taugeh
2 ulas bawang puith (dipecahkan agar jusnya terasa masa menumis tadi)
1/2 biji bawang besar (jangan besar sangat- potong menegak)
1/4 sudu kecil (nestum budak) garam secukup rasa
1/4 sudu kecil (nestum budak) gula secukup rasa
5-10 henjutan botol kicap cap kipas udang.
tak payah guna aji.. (otak kering kang)
TAKYAH GUNA TELUR MAHAL... LAGIPUN KALAU TAK PANDAI GAUL NANTI MEGI HANYIR BAU TELUR...

bahan minuman:
1/2 peket ali cafe (1/2 lagi buat sok pagi)
air panas segelas.
jangan taruk gula lagi (kang kena kencing manis)

CARA MASAK:
1. Rendam dengan air panas megi mamee (jangan rendam dengan perencah kari tu sekali) about 3 minutes.

2. Toskan megi mamee tadi.
(bolehlah u all pergi mandi bagai masa toskan tu).

3. Panaskan minyak. Tumiskan Bawang putih, bawang besar dan bilis. Bila dah separuh naik baunya masukkan pula garam dan gula tadi. gaulkan sehingga naik bau. kemudian cepat-cepat masukkan cili kisar. Tumis jangan sampai hangus. (i bagi masa 5-10 saat sahaja untuk menumis dengan api yang besar.. kalau tak pandai api besar guna api kecil sahaja 30-40 saat)

4. Dah tu masukkanlah sayur taugeh, sawi dan tomato sekaligus bersama mee mamee yang dah ditos tadi kedalam kuali, jangan kedalam mangkuk.. mangkuk tolla... ( 1 minit masa diberi).

5. Gaul hingga rata dan masukkan rempah kari mamee tadi dan gaul sehingga rata. ( 1 minit masa diberi).

6. Masukkan kicap manis (kipas udang ke) sikit je... pastu gaul (1 minit)...

Dah siap.. hidangkan..

Buat air Ali Cafe aku bagi masa 1 minit gak. guna 1/2 bungkus je utk 1 mug ali cafe tu.

SO KITA KIRA MASA SEKARANG :
Sediakan megi goreng 6 minit 40 saat
Sediakan air Ali Cafe 1 minit
Jumlah masa yang digunakan 7 minit 40 saat.

KIRA MASA TUNGGU KEDAI MAMAK:
Tunggu order 5 minit
Tunggu makanan n minuman 10 minit paling cepat
tunggu bayar 5 minit

Semua sekali 20 minit
Anda jimat masa 12 minit 20 saat

KITA KIRA KOS PULAK :
Megi Mamee Rm 0.70
Tomato RM 0.10
Sawi RM 0.20
Bahan-bahan lain RM 0.20
Ali Cafe RM 0.40

Kos Semuanya RM 1.60

KIRA KOS MINUM KEDAI MAMAK
Megi Goreng RM3.50
Ali Cafe panas RM 2.00

Semua sekali RM 5.50

SEKARANG KORANG TELAH JIMAT RM3.90

NAMA MASAKAN MEGGI GORENG bihunsup (bihunsup tu nick name aku)

Selamat mencuba anda tidak akan rugi..
betul ni.. bukan lawak2...

Dahla sedap, murah dan jimat masa...
selamat mencuba.







Isnin, 5 Januari 2009

JAWAPAN KEPADA POST SOALAN BERHANTU DI TAHUN BARU

SEBAB KENTUT BOLEH DENGAR DULU DARIPADA BAU DIA KERANA:

KENTUT KELUAR DARI BELAKANG DAN TELINGA KITA TERLETAK LEBIH BELAKANG DARIPADA HIDUNG KITA. SO TELINGA LA DENGAR DULU BARULA MUNCUL BAU.

KESIANNNN..........

Ahad, 4 Januari 2009

INI BUKAN LAWAK BUAT-BUAT.. INI LAWAK BUATAN...

Ada ke patut diorang kata aku HENSEMM!!!!!!!!!
ngeh ngeh ngeh....

Jumaat, 2 Januari 2009

MULAKAN!!!!!!!!





http://www.quranexplorer.com/Quran/Default.aspx


Bihunsup spiking : Mulakan sesuatu dengan pegangan arah tuju jalanan hidup yang Allah telah tunjukkan... Ikut sahaja telunjuknya pasti kita beroleh hidayah keberkatan yang tidak terhingga dalam kehidupan yang sementara ini untuk bekalan kita SELAMA-LAMANYA di sana. Ingat SELAMA-LAMANYA..... di sana... Anda tidak akan kerugian walau sebesar zarah sekalipun... Amin..
Ya Allah Ya Tuhanku kau berkatilah perjalanan hidup kami di dunia ini dan terjemah serta nyatakanlah kepada kami akan kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.
Amin Ya Rabbal 'Alamin..

Khamis, 1 Januari 2009

AZAM TAHUN BARU 2009


AKU NAK BERKARYA DI DALAM BLOG LAWAK BABAS NI...
AKAN AKU PASTIKAN IANYA BERJALAN LANCAR...

AKU AKAN BERIKAN KEPUASAN KEPADA KALIAN SEMUA...
SATU-SATUNYA BLOG YANG MENONJOLKAN MAJALAH KARTUN PERCUMA UNTUK DIBACA..

TUNGGUUUUUUUU....................

AKU BERSINONIM

Parit Baru, Sabak Bernam. 12.01 pagi waktu Malaysia...
Aku melangkah terhencot-hencot untuk menjejakkan kaki ke tahun baru ini disebabkan CHIKUNGUNYA... inilah dugaan terakhir tahun lepas. Aku rasa mahu je terjun bangunan 150 tingkat agar segala kisah tahun-tahun lepas terpadam buat selama-lamanya. Biar kaki aku pun tak rasa sakit.

(terjun bangunan 150 tingkat tapi dari aras bawah atas bonggol tepi longkang tu je.. hihi... nak mampos!! terjun tinggi-tinggi - macamlah dah konfem masuk syurga... nabi yang dah konfem masuk syurga tu pun masih kuat beribadat kepadanya. Kita nak kejar 5 waktu pun kadang-kadang lewat... lau boleh tahun ni aku nak kejar 5 waktu tu on time.. no relaks-relaks- azam ni. TIANG AGAMA BEB.. sebenarnya dah azam masa Maal Hijrah semalam.. tapi aku bawak jugak ke tahun baru ni... nak tukar selera azam omputih ni, tukar kepada islamic rohani dan jasmani)

Jatuh bangun tahun-tahun lepas teramatlah mengajar aku erti hidup... aku ni berazam 5 tahun sekali... (hahahaha)... erti kawan, sahabat, wang, makan, minum, keluarga dan yang terlalu memberi aku pengajaran adalah tentang SAHABAT... bukan sekadar sahabat biasa ini tentang SAHABAT KARIB.

Rasanya seperti tidak molek kalau aku mengungkit semula tentang SAHABAT ini. Manala tau ada yang terbaca nukilan aku ini. SAHABAT la yang membunuh hidup aku dan dek kerana pembunuhan itu aku bersyukur sebab aku tak hilang nyawa.. tetapi pembunuhan itu memberi pengajaran dan kekuatan kepada aku untuk terus bangun walaupun kecederaan yang ku alami amat parah sekali.

INGIN KUTUJUKAN UCAPAN TAHUN BARU INI KEPADA INSAN DIBAWAH DENGAN UCAPAN :

1. SAHABAT KARIB (yang dah tak anggap karib kat aku lagi)
Ingatlah perjalanan hidup kita tidak sejauh mana. Entahkan saat ini kita akan kehilangan nyawa. Berkata dan Jawablah dengan hati akan sesuatu yang kau rasakan akan diriku yang hampeh dimata kamu. Jangan dengar akan kata orang lain. kadang orang laian itulah bayangan syaitan. kadang diri kita juga syaitan bilamana syaitan dah bertapak dalam jiwa kita. AKU TETAP AKU.. sepertimana kau kenali aku begitulah aku selamanya. Tidak mengapa Aku redha apa yang berlaku dan aku mula bangkit pelan-pelan. Aku yakin pada kekuasaannya.

2. KAWAN KERJA (yang dah pijak-pijak aku)
Harus diingat kita hanya musafir yang dijadikan dengan sementara untuk mengemudi alam yang kian rapuh. Allah Maha Mengetahui akan segala yang you all kata keji hina dan hinjak-hinjak aku selama ini. Aku dah maafkan kesemuanya. Korang jangan risau, moga Allah terima untuk korang yang dah bertaubat. Kepada yang belum bertaubat, taubatlah banyak-banyak. AKU TAK KISAH.

3. BOS LAMA (sekarang aku dah jadi bos)
Pertemuan kita hanya sementara tetapi cukup untuk membuat aku tersungkur tertiarap demi menegakkan keadilan dan amanah yang diberi. Walaupun 3 tahun kita berhadapan dan bersebumbung dalam kerja, cukup sudah untuk aku mengerti akan seorang PEMIMPIN yang BERPEMIMPIN konon. Ingatlah sekiranya Jawatan yang kita kejar dan kita meronta-ronta untuk mendapatkannya dan anda tidak dapat melaksanakan tugas itu dengan penuh amanah dan menindas orang bawahan nescaya di sana nanti BAWALAH BEBANAN YANG KAMU INGINKAN ITU. Sebutir debu amanah yang kau impikan namun tidak dapat menjalankannya, maka angkatlah bebanan sehingga kamu terdaya. Namun kamu tidak akan terdaya. Hanya Allah yang Maha Berkuasa. Moga kau beroleh rahmat dan insafkanlah diri sebelum Malaikat datang mencabut nyawa yang dikandung badan. (peh panas gile statement ni)..

4. INSAN yang bernama USTAZ (yang ala-ala ustaz)
Kebanyakan ustaz yang aku kenal hampeh belaka. Duit, duit, duit... dahla berceramah sana-sini namun yang dikejar upah yang lumayan, cakap tak serupa bikin.. Apa ni??? Ikhlaskanlah ilmu korang, minta maaf dengan izin yer... Apa yang kamu ceramahkan dahlah melibatkan Hadis Nabi dan Ayat-ayat Allah... namun dipikiran masih lagi tertumpu akan bayaran. Allah melarang ayat suci ini dijual beli dan diperdagangkan. Berjihadlah ke jalan Allah nescaya rezeki ada dipinggirmu. Teruskan perjuangan Ustaz Fadzil dan kepada Ustaz Mashkuri Salam Ukhwah dari aku yang begini... Lama tak jumpa.. dimana kamu wahai ustaz... (antara ustaz baik dan berani yang aku kenali).

bersambung lagi.. ada lagi......

Tak jadila nak sambung... nanti kena gam lak..
What ever pun semua yang lalu aku jadikan selingan hidup.. moga tahun ini akan terus waja dan perkasa hendaknya hidup ini...

Salam sayang dari aku untuk korang semua... (jiwang)
semoga kalian berada dalam lindungannya.

Tatatatata.....