Selasa, 11 November 2008

Kenapa? Why? Limaza?

Salam sejahtera... Assalamualaikum..

Biasalaa... Kebanyakan sekarang kita lebih mendahulukan Hello.. Salam Sejahtera.. Hai.. daripada Assalamualaikum...

Kenapa yer.. ??

Entahla.. kita mudah lupa.. bukan lupa sebanarnya... kita lalai daripada mengingati Allah..
Cubalah kita sama-sama dekat padanya... Pastinya segala pertuturan dan perbuatan kita hanya mendahulukan yang Esa... Ucaplah Basmalah 'Bismillahirrohmanirrohim'...

Pengalaman saya dengan kawan-kawan... semasa bersapa.. diantaranya :

Kawan negeri Kuala Lumpur (negeri ke KL tu yer?)... HOI!!!! Ape kaber??
Kawan negeri Perak ...... Ape ke khey!!! sihat ke??
Kawan negeri Melaka ...... Hoi Lahanat!!! rindunya kat korang...
Kawan negeri Sembilan ..... Apo konoi Jang!!! temenung ajjo... ( ni macam lagu minang jo)
Kawan negeri Kelantan ..... Bewok muh!!! natey muh!!!
Kawan negeri Johor ..... HOI!!! Kureng tulla lu ni...
Kawan negeri Kedah .... Pungkok hang!!!! buat apa tu??

di atas adalah diantara segelintir kawan2 saya je la... tapi maklumler dah bercampur gaul... maka akan tersebarlah perkataan sedemikian dengan cepat sekali..

Ingatlah.. kata-kata dan ucapan kita sebenarnya ada mencerminkan diri kita sedikit sebanyak yang dalam hati kita bersifat sedemikian... walaupun kita baik ya amat namun ucapan sedemikian mencacatkan hati kita..

Selamat berfikir...

Bihunsup : Dulu lain sekarang lain... tak seindah yang di sangka oleh mata dan telinga...

2 ulasan:

xiiinam751 berkata...

Assalamualaikum Tuan Tanah!!

Teringat masa terjumpa kawan lama kat Melaka:
"Hoi mangkuk...hidup lagi kau rupanya!!" Dia menegur saya!


Terkebil-kebil je mata anak-anak saya mendengar dialog itu!

Liyun Collection's berkata...

cam tu le lebih kurangnya xiiinam751 (terbelit jari aku menaip nama ekau ni)hihihi...
macam-macam lagi kalau kita rajin berkawan dengan kawan2 lain dan yang lain-lain (biol)... * * * * *