Jumaat, 26 Disember 2008

ALI SETAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SETAN DENGAN SYAITAN BERBEZA. SETAN NI BIASANYA DITUJUKAN KEPADA MANUSIA YANG ADA DIMUKA BUMI INI. SYAITAN PULAK DITUJUKAN UNTUK MAKHLUK TUHAN YANG DIGELAR SYAITAN. SEBUTAN BERBEZA TAPI HAL PERIHAL DAN TINGKAH LAKU TAK BANYAK BEZANYA. APA PUN SAKSIKANLAH TUGAS-TUGAS MEREKA DI BAWAH INI. AGAK-AGAKNYA ADAKAH KITA TERGOLONG SAMA-SAMA UNTUK BERTUGAS BERSAMA DENGAN MEREKA. SENANG CAKAP RAKAN SEKERJA LA... TERIMALAH...

Umar al-Khattab r. a berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan :

1. Zalituun

Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.


2. Wathiin

Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.


3. A'awan

Menghasut sultan/raja/ pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasi! hat para ulama.


4. Haffaf

Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth : disko, kelab mlm & Tempat yg ada minuman keras).


5. Murrah

Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.


6. Masuud

Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.


7. Daasim

(BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...) Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah,Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).


8. Wa! lahaan

Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia kh! ! ususny a ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.


9. Lakhuus

Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.


Tambahan: Dan yang akhir-akhir ni yang paling teruk!

10. Isetan.

Sebuah pasaraya yg terkemuka di seluruh duniawi. Terdapat di sekitar Lembah Klang , Singapore , Beijing &.....

Kebaikan : Memberi potongan harga pada Karnival jualan.

Keburukan : Melalaikan manusia bershopping sehingga lupa waktu sembahyang dan lupe yg lakinya dah tunggu kat kereta.

Pesanan : Shopping tu agak2 sikit, jangan sampai berlebih2an pulak. Membazir itulah sebenarnya amalan Syaitan.


11. Hindusetan

Nie mereka2 yg menonton criter hindustan, sampai masuk waktu sembahyang,maseh menyonggol depan tv.....kapala keluar tanduk, tak sedar....... jadi lah hindusetan !!!


12. Santan

Yang ini aje nampaknya... . berguna sedikit untuk masak kari dan masak lemak. Ha..tapi tak tau..banyak santan ni naik arr kolesterol pastu dpt penyakit kronik seperti darah tinggi dan sakit jantung...hmmm. ..

4 ulasan:

*secret berkata...

huu..
lagi 1 setan ape eah nme die lau tak silap la..
karim?
atau name pemes die napsu..
ibu ckp,lau kita tak solat,tak bce quran t die jadik gemok2 bulat2 dlm diri kite,
lau kite nk die lemah,kne aa rajin2..
lau tak die berkose dlm tindakan kite..
tp tak sure aa nme die..
hik2..
lau slh cowi2..
nk kongsi je pe ibu ckp..
*senyum takut*

Liyun Collection's berkata...

tq berikan kerjasama eh.. kongsi pendapat n ilmu.. nak tanya lau orang tu dah gemok camne plak.. hihiihi...

*secret berkata...

hahaha..
tuh mmg bodi sudah gomok..
mao buat ape?
goreng pon sodap!
ekekeke..
tak kirala bodi keding or tambun..
yg penting napsu tuh kne aa kurus2..
lau tak t die lawan tokey
*aiyak*

Liyun Collection's berkata...

lau camtu orang kuwus tapi berat kenala jago-jago... kot2 ado setan gomuk dalamnyo... kui kui kui...