Sabtu, 6 September 2008

FORUM KAWIN LAGI

Forum ini telah dirakamtulis (perkataan baru) oleh seorang teman yang bernama Badrul (bukan nama betul) dimana ianya dibicarakan di sebuah kantin sekolah (reka tempat je ) di Pekan Parit Baru (bukan nama tempat sebenar), diantara seorang yang nak kawin lagi, bernama Jamal (bukan nama sebenar) dengan seorang anak tempatan kat situ (kerja kat situ) yang agak mental sikit yang senang dipanggil Rosli (dah tentu bukan nama sebenar) kalau nama sebenar habisla blog aku kena gam, gam gajah lagi.

ok cerita dialognya cenggini :

Rosli : Jamal, betul ke apa orang kampung heboh pasal ko ni?
Jamal : Heboh pasal apa?
Rosli : Lor ko ni... satu kampung dah heboh buat-buat biarlah rahsia la pulak..
Jamal : Apa-apa an ini... biar betul... cakap je la apa mendanya... ?
Rosli : Betul ke ko nak kawin lagi ni?
Jamal : ooo.. benda ni ke yang merunsingkan kepala lutut ko?
Rosli : Runsing tu idak le.. tapi risau?
Jamal : Risau apa plaknya.. toksah risau-risau laa.. bagi aku itu satu peluang..
Rosli : Peluang ko kata? Pungkok hang!!! peluang!!! kalau tak kena gayanya.. itu peluang masuk neraka ko tau tak?
Jamal : Kenapa ko cakap macam ni... ko jeles ni.. kan.. kan.. kan.. (sambil tunduk menjeling mata ke atas ke arah Rosli, sebab dia pakai cermin mata)
Rosli : Jauhla aku nak jeles... aku nak tanya ko.. tapi ko kena jawab dengan jujur dan ikhlas. boleh?
Jamal : Aku telus... telus orangnya...
Rosli : baikla.. pertama sekali aku nak tanya kat ko la yer...
Sebelum ko kawin ni... ko dah abis ajar bini ko mengaji lom..?
Jamal : Aih.. ko ni.. bini aku ustazah.. dia dah tau mengaji dari kecik-kecik dulu dah..
Rosli : Ada ko pantau dia mengaji.. betul ke salah ke...
Jamal : errr.. errr.. errr.. ( aku pun tak mengaji dah... camne nak pantau, sibuk ngan projek sana sini )
Rosli : haaa ko pun tak mengaji camne nak pantau bini mengaji kan? ko sibuk ngan projek ko kan?
Jamal : Eh mana ko tau?
Rosli : Aku nampak tu ko pikir apa tu... ada atas kepala ko kuar ayat-ayat ko tu..
Jamal : Erk!!! ( Abislaaa... kantoi... )
Rosli : Soklan yang kedua.. berbunyi begini... Ko dah ajar bini ko berenang??
Jamal : Apa kaitan berenang lak ni dengan nak kawin ni..?
Rosli : Ada ke tidak?
Jamal : Yer takde.. mana ada aku ajar benda-benda ni semua?
Rosli : ok.. soklan lagi satu... Ada ko ajar bini ko bertukang?
Jamal : takdela.. buat apa semua tu..
Rosli : Jamal... ko tak layak kawin lagi satu... ok soklan satu lagi, kalau ko tak bleh jawab gak.. maknanya ko tak layak 100%...
Ada ko ajar bini ko tu mengucap dua kalimah syahadah?
Jamal : Bini aku dah tau semua-semua tu laa.. apa la ko ni.. biol pala otak aku.
Rosli : betul ke cara dia mengucap tu... ada ko dengar?
Jamal : mana ada... apa laa biol la camni...
Rosli : Kesimpulannya ko tak layak nak kawin lagi.. tak guna duit banyak nafsu bermaharajalela.. tak guna semua tu... tu aku belum tanya yang lain-lain lagi tu...
Macamni la... ko tak bertanggungjawab lagi kepada isteri engkau yang satu ini.. lagi pun ko dah biol.. orang gilo tak cukup syarat.. ok katala ko waras semula... aku nak terangkan kat ko ni.. dengar lek lok..

1. Mengaji : Ko pun tak mengaji, dah tentu takde sifat nak dekat pada jalan Allah.

2. Berenang : Sok masa ko halimun ngan bini kedua ko kat gunung, tempat isteri pertama ko tiba-tiba banjir sampai bumbung umah dia.. camne dia nak selamatkan diri dan anak-anak ko? Dimana bekalan ko sebelum ko meninggal atau meninggalkan rumah...

3. Bertukang : Sok masa ko takde kat umah paip pulak bocor, tak pun pintu umah ko tanggal selaknya tengah-tengah malam.. camne dia nak baiki? kang masuk pencuri perompak bagai, apa kes beb...

4. Syahadah : Kalimah ini yang utama dalam hidup kita. Kalau ko tak pernah dengar dia mengucap, dimana tanggungjawab ko ke atas seorang islam. Ko adalah ketua keluarga.. kena ambik tahu semua tu... Asas tu beb.. asas kehidupan kita sebagai seorang muslim...

Jamal : isk isk isk.. insaf aku.. insaf aku.. Tak sangka la walaupun hari-hari aku mengadap isteri aku tu, tapi banyak lagi yang aku tak bertanggungjawab pada isteri aku.
Rosli : tu baru 4 perkara aku tanya.. nak aku tanya lagi?
Jamal : Dah, dah.. aku faham.. cukupla tu.
Rosli : Tu la kau.. jangan ko pikir janggut ko panjang, poket kembung (belum tentu berkat tu), ko dah kira mampu segala-galanya... ingat tu...
Jamal : Sob sob sob sob.. isk isk isk... aku insaf dah Li.. insaf sesangat...
Rosli : Elokla tu.. balik ni pi mintak maaf kat isteri ko tu.. ye.. ingat pesan aku tu..
Jamal : Baikla.. terima kasih la Rosli.. err.. err..
nak tanya sikit, ko tanya aku ni... ko dah buat ke apa yang ko tanya aku tadi ni?
Rosli : hehehehe belum laa... tu pasal la aku tak terniat pun nak kawin lagi.. banyak lagi kekurangan aku ni... dan kesimpulannya aku tak mampu. hehehehe...
Jamal : Huh! Kak Timah! kira ni! kira aku punya aje!
Rosli : Dalam hati : hihihi padan muko.. selamo ni pandai la dia menasihat orang pasal syurga neraka bagai, halal haram kerja dan macam-macam lagi la --- (tersengeh puas sambil mata terpejam).

P/S : Adat la tu... tak semua kita ni perfect... so tunduk dan mohonlah kepada Allah segala sesuatu itu datangnya daripadanya. Sama-sama lah kita menginsafi cerita depa ni... ingat bukan bab kawin jer.. banyak lagi hal kehidupan dunia ini yang harus kita mentelaah bersama. Itu baru kawan kita tanya, belum malaikat tanya kat kubur lagi tu... Astaghfirullahal'azim... Wassalam.

Makan bihunsup panas-panas dengan cili hijau.. pergghhhh... tapi ingatla tuhan.

Tiada ulasan: