Selasa, 27 Mei 2008

LAWAK TAHAP GABAN

LAWAK TERINGAT WAKTU DOLU-DOLU

GABAN!!!! waketau waketau gaban.....

Siapa tak kenal GABAN diera 80an..

Akulah orang pertama tercongok depan tv tengok citer GABAN..
Lepas balik dari sekolah rendah petang... aku pecut laju-laju basikal BMX warna merah aku tu...
Balik campak semua salam pun entah ke mana, kasut sekolah ntah kemana, beg sekolah entah kemana, songkok, baju, sampin hijau... zuuuss zaaaasss ziummm...

Fuh sempat jugak negok citer gaban.. shap jam 5.30 petang aku sampai umah...
ha ha ha...

Kali ini aku kenangkan korang lagu sebenar GABAN... dulu kecik-kecik aku langsung tak tau menyebutnya. Setalah dikaji-kaji hingga ke umur 29 tahun ni maka terjawablah lirik GABAN ni.. (nak menyebut dalam bahasa jepun)..

Kepada kawan-kawan usia muda ni korang mana tau GABAN-GABAN nih...

So aku kongsikan bersama... untuk korang orang baru... dan khususnya kepada rakan zaman perjuanganku...

Korang tak tahu tu lirik sebenar... kat sini meh kita layan...


video

HA HA HA HA HA...

*Pesanan orang tak berapa pandai nak pesan :

Adik-adik semua... tak kirala adik-adik ke, abang-abang ke, kakak-kakak ke, mak bapak ke, atuk nenek ke, puit piai dan segala pelusuk genap ler...
dikesempatan ini aku nak koba sikit nih.. haaaaaaaa... jaga2 ler pengaruh kartun dari luar ni.... sebabnya aku dah terpengaruh nih... bahaya boleh membawa sehingga ke alam besar...
So, kalau nak tengok kartun-kartun luar sekarang, hati-hati ler... ambil yang baik dan jangan buat yang buruk... Aku dulu sanggup tak belanja kantin sebab nak beli jajan kumpul koleksi gambar-gambar gaban nih..
Kalau mak bapak aku tau ler duit tu aku tak pi belanja kat kantin.. habih ler aku... habih... piap!!! So, kat sini aku menyesal sangat duit mak bapak bagi aku buat beli benda yang lain... takde pekdahnya pun...
Satu lagi... kebanyakan kartun luar ni menggunakan bahasa.. " TAK GUNA!!!! ".... aku rasa bahasa ni kurang sihat untuk anak-anak kecil... diorang mana tau paper... aku tengok budak-budak kecik sekarang kalau bengang sikit jer mesti kata " TAK GUNA!!!"
Kalau kita orang malaysia biasanya bila bengang akan sebut " BA** ", manakala Mat Saleh plak akan sebut " FU** ", ni jepun lak agak baik jugalah sebab dialih bahasakan (TAK GUNA)... kalau dalam bahasa jepun tak tau lak aku.. tak belajar...
So, kepada Ibu Bapa, anak anak dan semuanya... perhatikanlah watak dan bahasa sesuatu yang datang dari luar. Sedikit sebanyak perkataan seperti di atas walau dah dialihkan kepada bahasa yang lebih lembut, tetapi hakikatnya perkataan yang tidak elok di sisi agama.

Lebih baik gantikan kepada Al-hamdulillah...

Kan manis tu... bila dah ucap Al-hamdulillah takdelah korang akan rasa marah, bengang, benci dan sebagainya... So, takdelah perang-perang macam sekarang nih...

ketahuilah sekecil-kecil dan sesingkat-singkat perkataan yang tak elok jika dibiarkan dan damalkan akan meresap dijiwa dan boleh menuju kepada kehuruharaan dunia...

Ingat tu semua... aku pun kena ingat juga ni... (sama-sama la kita ingat-ingat)..

kesian... eh..!! sekian....

Wassalam... (bihunsup)

Tiada ulasan: