Selasa, 17 Jun 2008

MENYESAL TIDAK BERGUNA

AYAH DAN IBU.. AYAH DAN IBU... ITULAH PERMULAAN KAMI... DAPAT MELIHAT BULAN DAN MATAHARI....

video
( klik video di atas dan bacalah dengan tenang nukilan ku ini )

Mak...

Maak...
MAAAAAAAAAAAAAAAAKKKK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Innalillahiwainnailaihirojiun...

MAAAAAAAAAAKKKKKKK!!!!!!!!!!
MAAA aaa aaakkk......
maaak...
maak...

makk...
Kenapa mak pergi makk...
isk isk...

mak... jangan mak... jangan... aaa...
kenapa mak... kenapa...

Ya Allah... kuasamu Maha Besar...

Mak... aku belum sempat bermanja-manja denganmu..
Mak... aku nak peluk mak..
Mak... aku belum sempat membalas budi dan jasamu..
Mak... Aku banyak berdosa padamu..
Mak... ampunilah dosa anakmu ini..
Mak...
Mak... Bangun mak....
maaaaaakkkkk....
abang kakak adik... macamana ni... apa nak buat ni...
cepatlaa...

Dengan sekelip mata keadaan menjadi sunyi sepi seketika...

Mak.. aku rindukan suaramu...
Mak.. aku rindukan gurauanmu...
Mak.. senyumanmu ku rindui...
Mak.. siapa nak mendengar gurauan ku ini...
Mak.. Siapa nak membelai dahi ini...
Mak.. siapa nak menasihatkan anakmu ini...
Mak.. aku nak peluk mak lama-lama.. isk isk....

Mak.. isk isk.....

Aku tak dapat menahan air mataku ini.. bila kali terakhir ku tatap wajahmu...
kenapa muka mak lain.. (dalam hatiku menebalkan mak cuma tak sihat)
Aku tetapkan iman dan tabahkan hatiku..

Mak.. Dulu masa aku kecil aku banyak menyusahkanmu...

Mak.. ingat tak dulu... mak ada bertanya..
waktu itu kita diladang tanaman sayuran... kau bertanya kepadaku...
"Esok besar anak mak nak jadi apa?"
Aku dibelakang tempat duduk basikal dan mak turun menyandar basikal... waktu itu angin segar menghembus kita berdua...
"Aku nak teman mak kat ladang... "
Mak senyum jer... kelihatan lega dengan jawapan aku...
Dan bila besar ini... aku hanya dapat dekat pada mak. Aku tak dapat menolong mak. walaupun kerap aku menjenguk mak, namun kurasakan masih belum cukup untuk ku membalas segala jasa mak.. mak.. isk isk... aku rindu... rindu mak... isk isk...

Mak.. dulu mak ada cerita kat aku...
Dulu aku ada meragam pada mak.. aku macam ingat lagi la mak.. betapa aku menyusahkan mak..
waktu itu umur aku 3 tahun..
Ditengah2 malam aku menangis menyebut " Acah. acah, acah tak henti-henti "
Acah itu mak kata MADRASAH... mak kata aku nak pergi madrasah (surau)... tak dapat aku bayangkan ditengah2 malam mak aku bawa aku kesurau...
dan berkata.. " haaa tengok ada apa kat surau...? ada tak... ada tak... cari apa... cari apa... ?? "
dengan beraninya mak mengambil air tangki surau lalu menyiram tubuhku dengan air itu.
Tidak dapat ku bayangkan ditengah-tengah malam... tanpa ada kemudahan elektrik waktu itu...
aku diam dan mak bawaku balik kerumah dan terus tidur nyenyak... duuu duuu duuu duuu duuu...... zzzzzzzzzzzzzz..........

Mak...
aku banyak meyusahkan mak...

Disaat-saat akhir seminggu sebelum menghembuskan nafas terakhir...
aku sempat mendukung mak... aku bawak ke klinik.. hospital... sempat aku mendukung mak...
mak..
seronok tak aku dukung mak...
Dulu kecik-kecik dulu, mak selalu dukung aku kan.. mesti mak penat kan...
kesian mak... kehulu hilir dukung aku sambil buat kerja..

mak...
maaak...
mak..

Bersemadilah mak dengan aman dan damai...

Kata mak.. jangan lupa sembahyang... kalau dah sakit tua macam aku ni dah susah nak sembahyang..

Tapi sebelum waktu akhir hembusannya.. mak sempat menunaikan solat... mak begitu menjaga solatnya... sungguh kuat mak... walaupun sakit masih terus sembahyang...

Sesungguhnya.. mak... maklah orang yang paling sabar...
Selalu mak nasihatkan aku ketika aku marah akan seseorang...
" Biarkan sahaja... jangan lawan... biarkan... "
Mak walaupun mak ada orang tak suka mak... tapi mak masih berkawan dan tegur orang itu...
Mak... mak sungguh hebat...
" Allah disisi kita insyaallah " aku ingat lagi kata kata mak...

Mak... bagaimana aku nak jadi seperti mak...

Aku tau mak mesti tenang dan bahagia di sana...
Aku dapat rasakannya...
kan mak..
kan..
Seronoknyaaa...
wanginya maakk...
harumyaa...
Pusara mak pun wangi...
Semoga mak aman tenteram di sana...
Semoga mak ditempatkan bersama orang-orang yang beriman..
semoga mak bersama orang-orang yang soleh dan solehah..
Amin... ya rabbal alamin....

Mak...
Aku redha pemergianmu...

Ya Allah ya tuhanku.. kau berilah hidayahmu kepada ibuku di sana... dan juga sekelian umat muslimin dan muslimat... Amin...

Al- Fatihah...

MARLIAH BINTI MUKRI
(14 DISEMBER 1941 - 12 JUN 2008 )

P/S : JENGUK DAN PELUKLAH ORANG TUA KITA SELALU... TAKUT NANTI KITA TAK SEMPAT MERASAKANNYA... MUDAH MUDAHAN PELUKAN KITA ITU MEMBERI SEMANGAT UNTUKNYA BERJUANG MENERUSKAN HIDUPNYA... TIADA GUNANYA MERASA KESAL DAN TERKILAN ANDAI KITA TAK DAPAT MERASAI TUBUHNYA YANG SEDANG HANGAT... PELUKLAH SEKARANG WAHAI ANAK-ANAK... KAU TIDAK AKAN RUGI... ISK ISK ISK...


7 ulasan:

sitinorzaharah berkata...

sedihnya ..sob..sob..sob..dah lama aku x jumpa mak...patutla lepas mak balik dari sabah..aku asyik nak telefon mak je..boleh dikatakan hari2..sampaila pagi hari khamis tu..suara mak dah x macam selalu..mak memang orang yang beriman...alfatihah.yg ko ni...x de ke tempat lain ko nak pegi..umah mbah timah ke..mbah samah ke..lagi canggih..memang mak berani..sanggup wat apa je tuk anak dia..makkkkk..seronoknya kalau mak masih ada..

Bihunsup berkata...

sob sob sob.... tau takpe... kelmarin aku mimpi mak... malam tadi yati mimpi mak plak...

Bihunsup berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
sitinorzaharah berkata...

ye ke...mimpi apa?share la kat kita?

Bihunsup berkata...

ntahla tak ingat... sekejap jer.. tapi nampak la mak...

hayati berkata...

x bleh tengok la laman yg ini. blum baca lg dh nak menitis air mata ni. makkkkkkkkk... rindu ini masih belum terubat tp mak dah pegi dulu. niat nak berbuka sama x kesampaian.... makkkkkkkk...

Liyun Collection's berkata...

assobru minal iman... sabar itu sebahagian daripada iman...