Khamis, 10 Julai 2008

LAWAK JANJI

Bagi orang yang menganggap janji itu lawak maka jadilah bahana lawak janji. Lawak ni terjadi bila mana kita sudah lali dengan tabiat janji tinggal janji atau pun mungkir janji.

Saban hari kehidupan kita dipenuhi dengan janji. Buat itu janji, buat ini janji, pergi situ janji, pergi sini janji, semuanya janji. Orang kata janji senang hidup, semuanya ok.. ok.. ok..

Bagi orang yang takut janji, besar kemungkinan dan mudah-mudahan di Padang Mahsyar nanti takdelah terkejar-kejar mencari orang yang belum kita tunaikan janji. Di masa itulah baru kita mahu menunaikan segala janji. Namun ianya sudah terlambat dan kita tiada masa sebenarnya untuk itu semua.

Dan ingatlah kita juga, sebelum dibangkitkan dan dikumpulkan di Padang Mahsyar nanti kita akan melalui alam kubur. Selepas tujuh langkah orang terakhir maka bersiap sedialah kita semua, untuk menjawab segala pertanyaan dari Malaikat. Cukupkah bekalan yang kita bawa dan berbaloikah perbuatan-perbuatan kita yang melanggar suruhannya menampung pertanyaannya.

Dan marilah kita ingat bersama, sesungguhnya kita bermula ditiupkan roh kita sudah berjanji dengan Allah. Segala macam kita buat janji dengan Allah.

Pernah tak kita merasa hina?

Kita ni hina di sisi Allah bila mana Allah dah bagi macam-macam kat kita, namun kita masih leka dengan dunia kita, percaturan hidup dunia kita... kononnya kita ni hebat, power, gagah, berani.
Dan dimasa kegagahan berani kita itu, Allah melihat betapa takburnya kita.

Renunglah udara dan oksigen yang Allah beri secara percuma... PERCUMA!!!!!

Hebat sangatkah kita? Andai tuhan suruh bayar semula oksigen yang kita hirup ini.. boleh ke? boleh ke? Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang... Dia tak mahu keluarkan bil oksigen.

Dunia kita ini, andai kita lewat bayar bil kat dunia nipun kena potong perkhidmatan.. andai tuhan potong oksigen kita bagaimana tuan-tuan... ?

Ini baru ada pihak potong bekalan perkhidmatannya... kita sudah melatah gilababas... salahkan orang itu, salahkan orang ini... kenapa tak salahkan diri sendiri?

Siapalah kita....

Ada perkara yang kita perlu ingat... Beriman dan Bertaqwa kepadanya... Insyaallah kita di sisinya... Allah itu Maha segala-galanya.

Beriman?? Bertaqwa?? ( selamilah dan ianya bukan hanya dibibir sahaja - bersamalah kita menyelaminya )

Wallahua'lam...

P/s : Aku insan yang lemah, mudah-mudahan di sisinya.....




1 ulasan:

Bihunsup berkata...

Berapa banyak yer aku janji ngan orang? dan berapa banyak orang janji dengan aku..??
Semuanya aku halalkan...