Khamis, 22 Mei 2008

SEGMENT PERIBAHASA

MELENTUR BULUH BIAR DARI REBUNGNYA

Salam gembira suka-suka...

Orang dolu-dolu ada berkata "Melentur Buluh Biar Dari Rebungnya"

Aku ada cerita ler sikit disebalik peribahasa tu..
Ada kawan sepeniduran aku ni ler... eh bukan.. bukan... bukan sepeniduran... kawan seperkitaran.. sesal dahulu pendapatan sesal kemudian ada gak gunanya... kata dia la yer...
Ok.. nama dia ni 'R' (dia suruh bagi nama tu)...
Sedarik kecik lagi dia ni minat sangat pada tarian... tapi keinginan dia itu telah dihancurkan oleh bapak dia punyer jiran. Pada awalnya bapak dia setuju jer, tetapi bila bapak dia ni mintak pendapat kat jirannya tu (so jiran dia pun bagi tau ler itu ini).. rahsia katanya takleh bagitau kat sini..
So, dia pun memendamkan rasa keinginan dia sehingga ke peringkat besar panjang..
Dia ni sebenarnya minat pada tarian ballet.. alaaaa tarian yang berdiri terkatik katik hujung jari tu ler.. (tu pun tak tahu ker).. yer ler orang kampung dia risau kalau sok sok acara kompang di kenduri kendara habis dia gantikan dengan acara ballet nih..
So, dengan sebulat suara orang kampung pun akhirnya tidak menyetujui keinginan beliau (suara orang kampung tu bulat bulat adanya.. hi hi.. tak tau ler camner suara diorang tu)..
So, dia tunjukkan ler pic dia tu masa kecik2 dulu.. dia kata dulu aku camni ler bila menari.. comel kan?..







Aku pun layan ler.. memang comel, memang cool... sayang, memang sayang... berbakat dia ni rupanya...

Tapi seperti aku terasa berapi jerk bila nengok gambar dia masa kecik tu.. (menyirap)...
Tapi dia tetap dengan pendirian dia untuk terus membawa diri ke arah tarian ballet walau pelbagai dugaan dan perubahan cuaca dan waktu sekalipun, dia tetap dengan impiannya..
'R'... 'R'...Tengok para penonton sekalian.. hampeh tuller dia nih... penyalahgunaan peribahasa betuller...
Ucapan terakhir dia sebelum kena tompeleng ialah... Jangan Kita Berputus Asa Walaupun di mana Kita Berada.. temukanlah impian kita sehingga keakhirnya.. Lihatlah betapa utuhnya cita2 saya... PANG!!!! ( den tompeleng cuping telingo dio.. pada muko!! huh!!! )

*Pesanan Hampeh : Tu ler para penonton sekalian.. Melentur Buluh Biar Dari Rebungnya... Buruk betul aku nengok si 'R' nih.. ah! aku bocorkan jer la namanya... Nama dia RIKISYI... bukan Rickyshi si mamat gusti tu ek.. tu kuat!... ni ?.... paham-paham ler... aku pun tak tau nak spesifikasikan dia ni.. Ni ler kalau tak dikawal dari kecik... hmmm... RIKI... RIKI...

Tiada ulasan: